Wednesday, May 11, 2011

SUBPOENA / SAPINA

Assalamualaikum dan salam perpaduan,

Tentu pelik dengan entri hari ni. Selalunya kalau orang kata sapina mungkin lebih difahami. Menurut Wikipedia, Subpoena ialah writ dari agensi kerajaan, biasanya mahkamah yang mempunyai kuasa untuk meminta keterangan testimoni saksi dalam perbicaraan.


Terdapat 2 jenis sapina ni iaitu:
-melalui perbualan telefon ataupun secara bersemuka.
-dokumen-dokumen sokongan.

Kenapa kena hadir? Itu rahsia le. Panjang cerita.
Aku pun tak tau kena hadir ke mahkamah. Dulu masa polis tu ambil statement kata aku tak yah naik mahkamah, dia je settlekan. Sekarang nak aku pergi lak. Telefon hari Isnin, Rabu kena naik. Dia pun cakap baik-baik, nanti DPP ajar, kita baca statement balik, bla.. bla.. bla..

Pagi tadi pukul 7.30 pagi aku pergi le. Parking kat Pejabat Pos Besar, Johor Bahru. Ikut buku, pukul 8.30 pagi. Polis tu sampai kat pukul 9.10 pagi, DPP pukul 9.20 sampai. Ni yang aku malas, Polis, DPP ngan hakim sama je tak tepati waktu. Lepas DPP, lawyer tertuduh bincang dengan hakim, katanya pukul 2.00 ptg baru nak mula. Aku lak kena datang esok pagi. Buang masa betul le. Tau aku sarapan dulu. Ini le sistem kita, pincang dari bawah sampai ke atas.


Jadi aku pun balik le. Prepare esok nak datang lagi.

No comments: