Monday, July 7, 2008

RUMAH BARU

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Ni cerita nak beli rumah baru.

Aku nak beli rumah baru.
Kira 'landed house' le (pinjam cakap salesman yang jual tu).

Apa tu 'landed house'?
Maksudnya rumah yang atas tanah seperti teres, semi-D, Bungalow.
Bukan apartment, condominium, flat dan seumpamanya

Kenapa??
aku agak harga rumah akan naik.
ye le minyak naikkan..
So beli le sekarang.
Betul ke tindakan aku ni.. entah le
Lagipun aku belum ada 'landed house' lagi.

Jadi aku pun jalan-jalan cari rumah.
Dekat tempat kerja aku ada beberapa projek yang sedang nak buat.

First aku pergi AMAN LARKIN
Bukaan 18'x65'
Build up area 1800 sqft
2 setengah tingkat
Pegangan 99 tahun

Harga : RM 227,185.00

Review:
Ada beberapa kelebihan rumah ni.
1. Lokasinya
- berhampiran tempat kerja. Boleh balik petang makan tengahari.
- 100 m dari Masjid Larkin jalan kaki pun boleh sampai
- stesen minyak Petronas kat hujung simpang.
- kedai makan kat Jalan Gagah
- stesen bas Larkin pun dekat 10 minit memandu

kelemahannya:
* status tanah: 99 tahun
Cuma boleh 3 generasi je.
katakan aku 60 tahun, anak aku 60 tahun, cucu aku lagi..
Lepas tu tak de rumah..
* Tanah rendah, kemungkinan banjir
* bukaan kecil untuk letak dua kereta bersebelahan ataupun belakang.



Second aku tengok kat Setia Tropika
member bagitau dia amik
Coryota 20' x 70' baru RM187,xxx.xx
Coryota 22' x 70' baru RM 212,xxx.xx

Jadi berkobar-kobar le aku pergi ngan family
Rumah besar sikit dan mampu milik.
Rupanya harga dah naik. Saleman tu kata itu harga 3 bulan lepas...

20' x 70' dengan build up area 1460 sqft RM 219,xxx.xx
20' x 70' dengan build up area 1780 sqft RM 236,xxx.xx
22' x 70' dengan build up area 2084 sqft RM 265,xxx.xx
Memang sah harga dah naik.
Kalau ikut build up area Aman Larkin lagi luas dan murah.

So aku pergi survey lagi
Kali ni pergi Kempas Indah
Rumah dah siap
Jasmine, 22' x 70' build up area 2034 sqft .RM 218,xxx.xx
Dah ada orang duduk.
Tapi aku nak potong gaji kalau boleh 2010. Ada plan lain.
Lagipun rumah dah siap ni kalau loan lambat bayar, banyak interest kena bayar.
Luas dan murah dari Setia Tropika
Aku pun tolak


Suatu hari aku pergi bank CIMB
Nak jadi cerita jumpa flyer Bandar Dato Onn.
Tengok harga macam OK je, so jalan-jalan cari rumah.

Dia ada
Celocia 1, 2 dan 3
Cleome 1, 2 dan 3

Aku amik Cleome 2, 24' x 70' RM244,750.00 build up area 2222 sqft
Aku rasa sesuai dengan keluasan bilik untuk anak-anak aku membesar

Aku harap tindakan aku betul..
Aku kan lelaki.

No comments: