Saturday, July 12, 2008

PINJAMAN ASB

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Baru-baru ni aku buat terbaca promosi pinjaman ASB.
Promosi terbaru pinjaman ASB daripada CIMB,
merupakan yang terendah di pasaran buat masa ini:
Pakej 1:Faedah 5.3% untuk 3 tahun pertama, dan KPA – 0.75% tahun seterusnya
Pakej 2:Faedah 5.8% untuk 5 tahun pertama, dan KPA – 0.75% tahun seterusnya.
Aku galakkan juga sesiapa yang ada duit lebih tu buat le.

ASB ni kalau loan kira macam menabung juga le.

Kalau baca pamplet pinjaman, memang rendah TETAPI
Pinjaman ASB CIMB ini sebenarnya belum masuk insuran.
Insuran lak ikut umur pemohon dan tempoh pinjaman.
Lagi tinggi umur, lebih lama tempoh, lagi tinggi insuran.
Bayar pun tinggi le.

Dulu aku buat juga dalam 2 tahun lepas
TAWAKKAL je.
Susahnya tahun pertama je. BAYAR PENUH
Kalau RM700 sebulan x 12bulan = RM8400
Dapat dividen RM8000
Alhamdulillah..

Lepas tu bonus dan dividen boleh cover lebihkurang 11 bulan.
tambah pun dalam RM400 je.

Jadi tahun ni aku try buat lagi.
Logik aku senang je.
Kalau ada RM10000 simpan dalam ASB cuma dapat dividen RM800 je
Kalau RM10000 dijadikan sebagai modal, loan RM100000, dapat dividen RM8000
Mana nak?
RM10000 jadi RM800 ke
RM 10000 jadi RM8000 setahun.
Bezanya dalam RM7200, bukan sikit.
Modal RM10000 tu duit kita juga bukan duit orang.

Tahun ni aku kena RM 697 untuk 3 tahun pertama.
Lepas tu RM712 untuk tahun berikutnya.
Insuran kena dalam RM4036, ikut umur dan tempoh.

Itu le azam aku.
Aku dah tak nak masuk lagi saham internet yang tak tentu pulang modalnya.
Tak payah masuk skim jutawan sana-sini, nak jadi jutawan kena cari orang.
Tak de orang tak de duit.

Lagipun tak kacau orang.
Kalau kau orang nak try, terpulang...
Campurkan lebihkurang RM30 dari dalam pamplet untuk insuran.
Aku sarankan mulakan dengan yang kecil dulu, RM 10000, RM20000
Ikut kemampuan.
Aku pun buat ikut kemampuan LELAKI aku.

2 comments:

guebuntu said...

tanye sikit.. duit pinjaman asb tu kena keluar kan zakat tak?

Mohd Ali bin Jemali said...

Apa yang saya difahamkan,
Pinjaman ASB ni duitnya bukan hak kita (bank) selagi kita belum habis membayarnya (hutang). Hutang tidak dikenakan zakat.
Duit bukan pinjaman (simpanan) dalam ASB adalah milik kita. Oleh itu saya membayar zakat ke atas simpanan, dividen dan bonus ASB yang diterima ikut haul (cukup setahun). Maksudnya zakat pendapatan ASB 2009 dikira berdasarkan pendapatan dari 1.1.2008 hingga 31.12.2008. TQ