Saturday, September 12, 2009

IKAN KELI - PART III

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Sejak akhir-akhir ni, ayah aku cerita pasal ikan keli lagi. Dia dah pergi survey harga kolam kanvas 12 kaki x 6 kaki, RM200.00. Dua tiga kali cerita, last-last aku pun belikan. Itupun pakai duit abang aku. Lepas tu cerita pasal pasir, aku pun belikan juga RM58.00. Bila ayah aku bawa angle iron yang dah dipotong, dia suruh aku kimpalkan. Dia bagi design. Masalahnya, tempat kerja aku tak de plet besar. So aku minta tolong member kat SMT Jalan Yahya Aldatar.

Esoknya, kolam ayah aku dah siap. Petangnya aku jumpa Haji Jani untuk beli organik RM200.00. dan ambil makanan ikan. Lepas 5 hari, baru boleh masukkan benih ikan keli. Aku order 6000 ekor benih, RM900.00. Bila benih dah masuk dalam kolam, bermulalah kehidupan ayah aku sebagai penternak ikan keli dalam kolam kanvas.

Aku harap ayah aku gembira dengan pilihannya.

No comments: