Wednesday, May 23, 2012

TUKAR STEERING RACK DAN BRAKE PAD

Assalamualaikum dan salam perpaduan.

Pada 20.5.2012, aku nak repair van aku ni sebab nak jalan jauh. Van ni steering rack sebelah kiri dah goyang. Jadi kalau drive, steering akan goyang ke kiri dan ke kanan. Memula aku ingat ball joint pada king pin. Dah tukar ball joint tapi masih goyang lagi. Masa tukar ball joint tu, aku tengok brake pad tayar depan dah nipis. Jadi aku pun beli RM38 dan tukar brake pad depan.



Macam biasa le, aku survey harga. steering rack RM140, bush RM12 x 2 = RM24. Aku tanya upah pasang kat Taman Seri Bahagia dia nak upah RM150. Kat Larkin belakang Maslee, RM65. Kat tepi JKR dia nak RM45. Nak tukar steering rack ni bagus kalau kedai tu ada alignment sekali. Kalau tak lepas tukar steering rack kena cari kedai alignment pulak.

Jadi aku pun pergi le tempat JKR tu sebab dia ada alignment sekali. Jadi kena bayar RM45 upah pasang, alignment RM35 dan adjust caster RM30. Lepas buat tu masih tak OK lagi sebab tayar aku makan kiri dan kanan. Jadi aku tukar tayar kat Seri Bahagia. Ingat nak ambil second tapi tak de. Jadi ambil satu baru, SIME TYRE RM130. Hari ini je aku dah habis RM164 untuk barang, upah RM110 dan tayar RM130 = RM404.

10 comments:

Unknown said...

Steering rack dapat ke harga seratus lebih gitu?

Unknown said...

mana dpt tukar steering rack harga tu..musykil..

Azimah said...

Ye ke upah tukar stering rack harga rm 45?? Murah nye.. Biar betul

zol said...

bukan steering rack tu..mungkin end assy steering rack atau end tie rod

Unknown said...

Harga upah tukar stereng Rack wira selalu brp

Madam Norhasiah Mohd Akhir said...

Komen tahun 2020, artikel ni thn 2012. Mesti laa Harga dah X Sama.

Unknown said...

Aku baru kena nak tukar steering rack saga flx

Unknown said...

Spare part proton dah 1k, so aku cari luar jela

Unknown said...

Brpa kena ya

CANTIK dan SIHAT said...

Slps tukar.. steering tu keras ke tak kalau belok2