Thursday, September 27, 2012

AUTOMATIC TRANSMISSSION

Assalamulaikum dan salam perpaduan

Kereta aku guna gear automatic. Biasanya kalau lepas 20 km/h, gear kedua akan engage, lepas 40 km/h, gear ke tiga akan engage seterusnya lepas 60 km/h, gear keempat akan engage. Masa pergi Desaru hari tu, masa nak balik, gear keempat tak engage. Enjin menderam masa balik dari Desaru.
Tanya member, dia kata tukar minyak Automatic Transmission Fluid (ATF). Aku pun tukar minyak ATF. Dah OK.
Masuk minggu ke dua, anak aku guna kereta pergi rumah terbuka cikgu dia kat Kota Tinggi. Dia telefon kata dia ada kat Jaya Jusco Johor Jaya, gear keempat tak engage. Memula aku tak yakin. Bila dia bawa balik kereta, aku pun test. Memang tak engage. Tengok minyak ATF ada tapi lebih dari dip "HOT"
Apa kesan bila gear tak engage?
Bila gear tak engage, RPM akan tinggi.
Biasanya RPM untuk gear satu, dua, tiga dalam 3000 rpm je sebelum engage. Gear empat ikut kelajuan kereta.
Bila enjin melebihi 4000-6000 rpm, engin akan cepat panas maka radiator akan kurang air melibatkan kenaikan temperature engin.
Jadi pemanduan kena berhati-hati sebab mata kena pandang pada RPM (jangan lebih 4000 rpm), Speedometer (maintain 60-70 km/h) dan Temperature (jangan sampai lebih separuh panas).
Aku bawa kereta aku  pergi Batu Pahat dengan kelajuan 60-70km/h. Seksanya...
Sampai Batu Pahat aku tanya kawan aku. Aku kata dah tukar minyak ATF. Dia kata memang kena TUKAR GEAR BOX. Aku fikir balik, kena tukar ke?
Malam tu aku tanya brother kat kafe TSN, ada pomen boleh repair gearbox automatik tak?
Dia suruh tanya ayah dia sebab pomen ayah dia dah tua dan memilih pelanggan tapi expert. Umur dalam 70 tahun. Esoknya aku tahan ayah dia, aku tanya pomen tu. Dia call pomen tu dan pomen tu kata kereta kena tinggal 2-3 hari. nak check.
Aku dah nak balik. Aku kata lain kali. Lagipun kat rumah aku ada tool, jack hidraulik dan van untuk beli barang.

No comments: