Saturday, May 24, 2014

TUKAR DISTRIBUTOR

Assalamualaikum dan salam perpaduan. Anak aku balik kerja hari tu kata enjin kereta JGS5329 mati-mati. Dah le balik tengah malam, nasib baik ada kawan tolong tolakkan. Lepas komplen tu aku bawa le dari rumah ke BENAFE sebab tertinggal barang lepas jumpa master trader. Ok je aku bawa. Ada hari tu, aku suruh anak aku bawa kereta hitam sebab ada urusan bank. Tiba-tiba simpang Jalan Serampang enjin mati tiba-tiba. Senyap je. Sudah elektrikal ni. Start tak boleh. Nasib baik turun bukit. Start tak leh, aku lurut dan masuk gear dua. Dalam istilah automotif dipanggil "kick start". Hidup pula. Aku nak pergi kedai eletrikal kereta kat Jalan Datuk Sulaiman. Sampai Jalan Landak Maman, mati lagi. Kali ni naik bukit. Start tak boleh. Anak aku tolak. Hidup lagi. Aku terus pergi kedai elektrikal. Aku kata kat mekanik tu. Dia tanya, you dah bikin ke? Aku cakap le ni elektrikal bukan mekanikal. Guna gas. Aku kata le dia hidup. lepas tu kosong, mati. Ooo.. Dia macam overheated dia mati le. Aku pun buka bonet. Pomen tu terus kata ini distributer punya hal. Bila coil dia panas, enjin mati. Aku macam tak percaya. Sebegitu mudah. Aku tanya le tak leh tukar barang ke, carbon brush, coil. Dia kata distributor tak boleh tukar barang. Aku pun pergi le MAXLEE Sri Bahagia beli distributor. Aku nasihatkan bila beli distributor beli condensor sekali supaya kita boleh ingat terikh tukar serentak. Condensor lama aku tak tahu bila tarikh belinya. Jadi condensor baru RM12 + distributor RM150. Distributor ni patutnya kena setting dengan timing light. 12-15 darjah. Sekiranya setting tak betul, enjin akan "advanced" sangat atau "retard". Petang tu, aku buka distributor. Aku pelik juga sebab minyak ada dalam distributor cap. Maknanya minyak enjin masuk melalui coil ke cap. Sebab itu overheat atau coil berlaku pintas. Aku pun pasang balik. Dapatkan laras yang sesuai. Dah siap.

No comments: