Saturday, March 1, 2008

TEST DRIVE - RUSH, INNOVA DAN AVANZA

Hari ni aku keluar pagi, nak settlekan kerja-kerja perbankan. Keluar duit dari CIMB dan masukkan dalam EON Bank. Relax buat kerja hari Sabtu ni. Sekarangpun banyak bank dah online. Dah tak kira waktu kerja bank lagi, so buat luar waktu bank le.
Tak de jam, tak payah koyak kopun dapat bawak family sekali.

Lalu kat showroom toyota susur 5, nampak ada ramai orang. Pelancaran SUV Toyota RUSH. So aku settlekan kerja-kerja perbankan dan datang semula untuk pandu uji. Sampai je, ada amoi namanya JUNE layan aku dan family. Dia tanya nak TEST DRIVE??? Pucuk dicita ulam mendatang le. Minta lesen memandu? No hal le.


Mula-mula bawa RUSH 1500 cc. Aku bawa versi manual. Cluth tinggi so kena buat driving adjustment. Rasanya macam underpowered. Body berat. Interior pada aku kecil. Aku tak minat kereta apabila aku duduk, kepala jejak siling dan memang pada sit belakang sekali tu kepala aku jejak. Memang tak minat. Satu lagi steering dia tak stabil. Sampai showroom, dia offer.. test drive INNOVA



INNOVA ni 2000 cc. versi automatik. Kuasa ok, tapi bila auto tu biasa le, pickup mula tu kurang. Selesa, kepala tak jejak siling, steering stabil. Harga RM107,XXX.XX
Turun je dia tanya, nak test drive AVANZA??


AVANZA 1500 cc automatik dengan ABS. Dia kata semua avanza ada ABS. Tak macam INNOVA dan RUSH, hanya versi G sahaja yang ada ABS. Puas hati. Kombinasi enjin dan berat body yang seimbang. Pickup mula lebih ok dari INNOVA. Puas hati gak. Kepala tu cecah sikit tapi tak macam RUSH. Harga RM 77,XXX.XX. Loan Public, Maybank dan Ambank.

Hati aku nak test drive HI-LUX, walaupun sebuah pickup tapi nampak bergaya le.

Lepas test drive tu amoi pun buka crite pasal payment. Rupanya 1 dan 2 mac 2008 ada promosi rebat bayaran muka sebanyak RM1500.00. So downpayment cuma RM 58XX.XX, bulanan RM 774 je selama 9 tahun. Dia tanya nak trade in ke? Kira-kira pun dapat RM 4000 je. Kena tambah lagi RM 18XX.XX lagi.

Aku cakap nanti. Van aku tu dah banyak bocor, air-con pun dah lama tak buat. Bila hujan, dalam van basah dan cermin pun berkabus. tapi aku belum bersedia dengan komitmen bayaran bulanan ni. Lain kali le.

No comments: