Tuesday, May 25, 2010

PINJAMAN ASB II

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Hari ni aku berkobar-kobar nak pergi RHBeasy. Aku nak buat loan dan suruh isteri aku standby buku ASB dia. Mana tau aku tak dapat, dia boleh backup. Aku cakap kat sales tu nak tanya pasal loan ASB. Memula ditanya siapa nak? aku mengaku le aku nak. Rupanya dia kena ikut umur Aku boleh loan 15 tahun sahaja.

Dia kata prosesnya tak sampai 25 minit untuk daftar pinjaman. Aku kata OK.
Semua maklumat diambil dari data MYKAD. Tak de soalan-soalan atau isi borang 5-6 helai sebanyak 3 salinan, alamat ke, no IC, jantina dan lain-lain. Ini baru le betul paperless. Aku tengok dia boleh cek CITOS dan CRIS. Aku tanya mana dapat maklumat tu? Dia kata ini link dengan bank negara. Akhirnya dia keluar keputusan
"permohonan tidak diluluskan"
Sales tu cek, dan kata aku banyak komitmen.
Aku bersyukur kerana belum batalkan perjanjian dengan CIMB. Kalau tak, sakit le.

Lepas tu aku try permohonan guna nama isteri aku lak, dia boleh loan 10 tahun sahaja. Lepas tahun ke 5 kena bayar RM1881. Sales tu pun try. Dia nak letak gaji RM5000. Aku kata mana boleh, isteri aku tak kerja. Last-last dia letak RM3500. Try pinjaman RM100K. Akhirnya keputusannya boleh loan RM40K sahaja sebab bayaran bulanan selepas 5 tahun tinggi. Untuk RM40K, 5 tahun pertama, bayarannya RM171 je. Aku pun proceed. Sales tu kata bulan depan boleh datang lagi tambah RM60K lagi tapi gaji kena adjust RM5000. Nanti le aku kata.

No comments: