Sunday, December 12, 2010

KHATAN

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Musim cuti sekolah ni, antara aktiviti yang biasa ialah majlis walimatul urus, pindah sekolah, ziarah saudara-mara dan berkhatan. Ini ada sedikit info berkenaan khatan untuk dikongsi bersama.

KHITAN/ KHATAN/ MASUK JAWI/ CIRCUMCISION/ SUNAT adalah perkara yang sama iaitu memotong sedikit kulit hujung kemaluan untuk tujuan kesihatan, kebersihan dan keagamaan.
Kewajipan berkhatan ni ada dalam beberapa hadis antaranya:

1. Daripada Utsaimin bin Kulaib bahawa Rasulullah saw bersadba kepada orang yang baru memeluk Islam yang bermaksud "Bersihkan dirinu dari rambut kufur dan berkhatanlah"

2. Daripada Ibnu Abbas katanya "seseorang yang tidak berkhatan tidak diterima solatnya dan hasil penyembelihannya tidak boleh dimakan"

Anak ketiga aku dah bersuara nak sunat tahun ni. Perkara pertama nak buat ialah cari klinik yang ada perkhidmatan ni. Sunat sekarang ni ada jenis jahit dan clamp. Jenis clamp ni aku hanya dengar cerita je, tak pernah tengok. Dulu anak sulung aku buat kat Klinik Penawar. Pandan. Kali ni nak cari dekat sikit. Jadi aku pergi UDA. Memula tu tanya Klinik Faizal, kena appoiment 3 hari RM120 je. Kemudian tanya Klinik Wan Suhaimi, dia kata pukul 6.30 ptg, RM130. Aku pun confirm.

Habis sunat, anak aku pun pakai kain ala-ala orang bersunat. Orang lepas sunat ni kena pantang macam orang bersalin juga. Makan kena jaga, kurangkan berjalan dan banuak berehat.

No comments: