Tuesday, January 31, 2012

TUKAR TAYAR

Assalamualaikum dan salam perpaduan.

Baru-baru ni tayar aku makan sebelah. Rupanya sebelah dalam tu dah keluar dawai. Jadi kena le tukar. Aku tanya Bumitayar, RM150 sebiji. Silverstone, RM170 sebiji. Aku tanya second, semua tak de. Jadi hari tu aku merayau kat Tmn Sri Bahagia jumpa kedai tayar. Tayar second ada, RM60. Bunga pun banyak. Aku tanya baru berapa? RM125 siap balancing dan tukar tiub. Biasanya tukar tiub kena RM5 satu. Murahnya. Aku pun amik 2 biji sekali sebab nak buat alignment sekali.

Lepas tu aku nak pergi alignment. Jumpa Azhar kat Bumitayar tu dia kata kena buat steering box dulu dan welding frame sebab frame kereta koyak. Dia cadangkan Ah Cai. Aku pun cari Ah Cai dia kata RM100. Aku pun bayar. Aku alignment kedai lain sebab tak buat steering box. Mekanik tu kata RM20, tapi bila bayar kena RM21.20. Ada cukai 6%. Kalau aku tukar tayar RM150, cukai dia RM9. Lain kali aku cari kedai tak de cukai kerajaan.

Apa le kerajaan ni, tak habis-habis nak tekan dan tindas rakyat. Kata rakyat didahulukan. Ni bukan makan KFC (6%), Pizza Hut (16%) atau MC Donald (6%). Pizza Hut paling cekik darah, cukai kerajaan 6% + floor service 10%. Tapi aku heran bila anak dan isteri aku suka makan Pizza Hut. Kalau belanja RM10, cukai je RM1.60, Membazir. Marrybrown je tak de cukai kerajaan.

No comments: