Wednesday, July 18, 2012

FIUS PUTUS

Assalamualaikum dan salam perpaduan.

Hari Sabtu lepas, anak aku kat asrama balik. Dia kata nak guna kereta pada Ahad nak pergi librari. Adik dia pun belajar motor pada hari Ahad. Jadi aku suruh dia hantar adik dia dulu baru pergi librari. Aku dengan orang rumah aku keluar naik van.
Anak aku habis kat librari pukul 2.00 ptg. Aku suruh dia amik adik dia sekali balik rumah. Pukul 5.30 petang aku kena hantar dia balik asrama. Aku pun start enjin kereta. Memula hidup lepas tu mati terus tak boleh start. Bunyi pun takde, lampu bateri, minyak enjin, brek tak nyala. Aku lock guna alarm, alarm berbunyi.
Bateri kong?
Starter rosak?
Oleh kerana nak hantar anak aku balik asrama, aku pun start van dan jalan.Balik je aku cuba jumping bateri. Nak hidupkan enjin tak leh, senyap. Pinjam wayar jumping jiran, pun tak leh. Tukar bateri van ke kereta, tak leh juga. Cek kotak fius, semua tak de supply. Aku tanya adik aku, pernah ke kereta ni terduduk macam ni? Dia kata tak pernah.Aku memang agak main fius kat bateri. Untuk mengesahkan aku telefon member, Rashid. Fius ni bukan ada dalam kotak fius. Fius ini merupakan dua wayar merah dan hijau yang dipasang dari bateri ke kotak fius. Aku pernah kena sekali bila kereta proton iswara aku tersenyap terus.
Bateri aku ni kepala +ve ada ikatan yang longgar. Jadi aku pergi le beli kepala +ve RM4 dan fius RM6.
Balik je aku tukar fius dan tukar kepala bateri. pusing je kunci, lampu-lampu dalam kereta menyala. Alhamdulillah.

1 comment: