Wednesday, July 18, 2012

KERETA

Assalamualaikum dan salam perpaduan.

Hari tu aku ada ada kata kat adik aku nak tukar kereta bila nak pergi Batu Pahat. Ini disebabkan aku dah pulang semula kereta kawan aku. Masalahnya kereta tu isteri dia bawa. Nak tukar dengan van. Kereta tu power steering, van aku "paut steering" beratnya jangan cakap le. Ipar aku pula tu sedang mengandung, nak parking kat menara publicbank bandar. Aku pernah masuk parking kat situ, clearance memang sikit sangat campur kecuraman.
Jadi satu hari adik aku datang rumah. Dia nak beli Grand Livina sebab family dah besar (suami + isteri + 2+1 anak). Dia tanya nak beli kereta tu ke? Aku tanya harga, lepas tu tawar-menawar le. Aku kata le isteri aku tak bekerja, harga adik beradik, student price. Esoknya aku "up sikit" harga sampai jadi.
Kereta ni dulu arwah ayah aku bawa, lepas tu ipar aku. Aku pernah beberapa kali guna kereta ni pergi Batu Pahat. Tetapi lepas grandvalve sebab spark plug patah, aku belum pernah guna lagi.
Adik aku cerita, kereta ni dua pintu tak boleh buka, temperature selalu tinggi, brek kekadang keras dan masalah kunci. Roadtax mati bulan mei 2013. Dapat je, aku betulkan pintu. Pin pemegang pintu patah. Aku beli dua, RM16x 2 = RM32.  Aku tukar minyak enjin juga sebab pekat dan hitam beserta filter. Selainnya aku repair secara berperingkat-peringkat.

No comments: