Wednesday, July 18, 2012

LAMPU DASH BOARD

Assalamualaikum dan salam perpaduan.

Sejak aku ambil kereta ni, lampu dashboardnya ada dua yang nyala bila malam. Aku tak minat bila jalan malam lampu dashboard tak de. Tak dapat tengok speedometer, cek temperature, dan paras minyak. Jadi aku pun buka dashboard dan kira lampu yang tak menyala. Lampu dashboard kecil ni RM4 satu manakala besar RM1 satu. Bila aku nak pasang yang kecil, lampu tak saiz, jadi kena pulang semula.
Ingat bila dah tukar tu ok le. Aku test pergi Batu Pahat ikut highway pada waktu malam. Memula 4 lampu nyala, kemudian 2 lampu, kekadang padam semua. Ketuk-ketuk, nyala 4 lampu. Letih aku ketuk-ketuk ni. Lepas tu semua lampu dashboard mati terus.
Esoknya aku pergi pomen elektrik kereta kat Jalan Datuk Sulaiman. Dia cek kotak suis, fius OK. Kemudian buka bonet, test guna lampu, lampu nyala. Ambil wayar, buang penebat dan cucuk 2 poin, lampu kecil  dan lampu brek menyala. Sebenarnya lampu dashboard, lampu brek, lampu gear dan lampu kecil ni mempunyai fius yang sama.
"RELAY rosak"
Tukar relay je RM20. Malam tu test buka lampu, sekejap je terus padam. Esoknya aku mengadap balik pomen tu. Dia buka fius, OK. Kemudian dia kepitkan slot tu sebab longgar dan pasang fius. Dah OK sampai hari ni.

No comments: