Sunday, August 10, 2014

CERMIN BELAKANG PECAH

Assalamualaikum dan salam perpaduan.

Blok aku buat marhaban pada 4hb Ogos yang lepas. Malam tu aku beli air batu sebab dah habis. Aku tengok cermin belakang OK je. Esok petang aku nak naik kereta, aku perasan cermin belakang retak seribu. Pecah ke?

Pandangan dari luar kereta.

 Pandangan dari dalam kereta.

Setelah confirm pecah, aku pun tak jadi bawa kereta ni sebab kemungkinan berlubang sewaktu menghidupkan enjin boleh berlaku. Kalau dah berlubang, kena tutup dengan plastik / kanvas untuk menghalang hujan masuk.

Apabila berlaku retak seribu tanpa pecah,
1. Jangan tengok retak secara dekat tanpa pelindung mata.
    Cermin yang retak ni akan berterusan retak dan melantingkan serpihan kaca halus yang menyebabkan
    luka dan memasuki mata.
2. Jangan raba/ rasa permukaan cermin.
    Permukaan ini mewujudkan serpihan yang akan melukakan tangan seperti selumbar.halus.

Jadi aku pun tanya kawan, kat mana nak buat. Kawan cadangkan kat Kg Ungku Mohsin. Aku tanya kat Maxlee harga cermin ni, katanya RM220. Ungku Mohsin, second hand RM70. Upah pasang RM250. Hari Khamis aku bayar cengkeram upah untuk beli barang. Tauke tu kata datang Jumaat 10.00 pagi terus buat.

Esoknya, aku start enjin. Aku dah nampak ada gegaran pada cermin. Tak sampai 1 kilometer, cermin dah bobos masuk dalam kereta. Berlubang dah. Serpihan kaca bertaburan atas kerusi penumpang belakang.

Cermin belakang

 Dah berlubang

 Serpihan kaca atas tempat duduk belakang

Dah sampai kedai, Tauke tu kata barang belum sampai. Memula tu geram sebab dah janji tapi memeikirkan proses pembersihan kaca dan tapak cermin ni ambil masa dalam satu jam juga. Ok le tu. barang sampai pun masa tengah bersihkan silikon lama.

Proses pertama adalah memasang plastik di tempat duduk belakang untuk mengumpul saki baki cermin yang lama yang tertinggal. Selepas itu, mesin penyedut hampagas digunakan untuk menyedut kaca yang masih tertinggal

 
 Saki baki cermin yang tinggal dan melekat pada silikon

 Pekerja menggunakan penyedut hampagas.
Langkah keselamatan : menggunakan pelindung mata.

Penyedut hampagas yang digunakan

Setelah semua kaca lama dibuang, proses mengikis silikon lama dilakukan menggunakan playar, scrapper dan tukul.

 
Sebelum proses membuang silikon
 
 
Hasil tapak cermin yang telah dibersihkan

Operasi seterusnya adalah memasang bingkai pada cermin yang baharu. Perhatikan tayar terpakai digunakan sebagai pengalas cermin.

 
 Pemasangan bingkai

 Seterusnya adalah memasang silikon baru pada tapak cermin

 memasang silikon

Akhir sekali adalah memasang cermin baharu. proses ini memerlukan 3 orang pekerja. Seorang memegang cermin sebelah kiri, seorang sebelah kanan dan seorang mengarahkan supaya cermin berada dalam kedudukan dan basi kiri kanan yang betul. Selepas siap, pita selotep dilekatkan untuk memegang bingkai. Tauke tu kata lepas pukul 6 boleh buka pita tersebut dan tingkap perlu diturunkan untuk mengurangkan tekanan sehingga silikon keras.


Dah siap






4 comments:

Unknown said...

Hi..kpg ungku ni dkt mne?

azripremium said...

Johor bahru

Aku Seorang Blogger said...

Kalau tengok policy insurans cover windscreen ,biasanya berapa RM sahaja ya dia cover? Saya baru terkena,cermin belakang pecah tiba2 ,retak seribu, tak pasti sebab apa, mungkin panas sangat kot hari ni.

myputra said...

Ade contact number x kedai tu