Tuesday, February 19, 2008

KEHILANGAN ANAK MURID

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Semalam aku terima berita. SMS dari siapa pun aku tak pasti.
KEHILANGAN!!!
Bukan hilang macam Sharlini..
tapi telah menemui Illahi.
AL FATIHAH!!

Memang aku tak berapa rapat dengan anak murid aku, tapi aku kenal dia sebagai tutee aku. KPLI JQaf 2006. Lagipun dia KO. Muda lagi orangnya. Kelakar pun ya.
Bila aku terima berita, aku cuba hubungi rakan-rakannya tapi semua nombor telefon mereka telahku padam. Akhirnya aku balik ke rumah kerana pasti ada saki baki no mereka dalam buku telefonku.

Ya... Husna, penolong KO. Gadis yang menyenangkan. Aku call
" Assalamualaikum en, Husna tengah drive, kami nak ke rumah arwah ustaz" jawabnya.
Aku sedikit tersentak, betul SMS yang aku terima.
Aku tak beri perhatian sangat tentang butir perbualan yang aku ingat ada disebutkan nama Ustaz Kamaruddin, bekas pekerja Kementerian Hal Ehwal Pengguna, Kota Tinggi.

Aku bertanyakan alamatnya,
"15-6 Jalan Bakariah, Muar."

Aku berpesan pada mereka supaya menghantar berita-berita terkini.

Pukul 2.40 ptg aku terima panggilan dari Husna, dia dah sampai tapi masih belum mendapat mencari cerita kerana tidak kenal siapa-siapa di sana. tapi jenazah belum sampai lagi. Kemudian Nurul Khairiyah SMS memberikan berita yang sama. Ramai sungguh rakan sekelas ustaz ni yang menziarahinya.

Akhirnya aku terima SMS yang menyentuh perasaan KELELAKIAN aku tentang penyempurnaan tugas; manusia kepada manusia dan manusia kepada Allah:

ARWAH NAJIB HANTAR BABY DIAORANG YANG BARU 5 BULAN KE NURSERY. HANTAR ISTERI YG BARU DAPAT JQAF TAHUN INI KE SK LABIS. PASTU BARULAH NAK KE SK BKT KEPONG TEMPAT DIA MENGAJAR. LORI TU MASUK JALAN DIA REMPUH DEPAN KERETA. DENGAR CERITA DADA DIA TERUK.
DENGAR CERITA DIA TENGAH PUASA SEBAB ISTERI DIA DAPAT KERJA. USTAZ KAHAR JQAF DARI JABATAN AGAMA ISLAM JOHOR DATANG JUGA. ALMARHUM DIKEBUMI LEPAS ASAR TADI "

Sayu membacanya...
Sebelum meninggal, beliau menjalankan tugas yang sebaik-baiknya sebagai seorang ayah, isteri dan umat yang soleh.

ALFATIHAH kepada MUHAMMAD NAJIB BIN DIMYATI pada 18.2.2008. Semuga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang yang beriman.

No comments: