Thursday, February 21, 2008

MS FRONTPAGE vs PUBLISHER

Hari ni aku kena take over 2 slot kursus Programme Based Learning. Kursus nama omputih, cakap melayu je. Jadi aturcaranya kena ajar pensyarah-pensyarah cara nak gunakan YouTube dalam penyediaan bahan. Mula test power.. sah ramai tak tahu. Senang kerja aku.

Program ni kena guna kod HTML atau Java Script. Aku tak expert sangat dengan program selain MSfrontpage. Jadi ajar le dalam MSfrontpage. Tapi cuma sorang je yang ada frontpage. Yang lain guna publisher. Siap ustaz tu kata aku pakai perisian zaman hang tuah, hantu punya ustaz.

Lepas tu ada suara-suara nak suruh buat dalam publisher.


Macamana ni...

Nak tak nak kena le turun padang. Belajar le sikit-sikit. Aku tau publisher ni ada html dan java script tapi tak tahu tools dia. Dulu ada En Kamaruddin tu nak bantu tapi aku dah tepu. Baru belajar Frontpage dah nak belajar publisher. Itu pun dengan buku Zaidatun Tasir, gambar dia duduk kat riba Jamaluddin Harun, laki dia. Aku kenal sangat dengan dia tu, dulu dia pemeriksa tesis first degree aku. Dia dah ada doktor sekarang. Katanya dah dapat PM sebab banyak buat buku. Rezeki dia.

Lepas tu semua kata senang publisher tapi cakap mulut je, ajar tak nak. Jadi aku pun malas le nak belajar. Tapi pagi ni tercabar juga le. So... aku pun test kat komputer orang. Nak dapatkan pendapat atau bantuan. Mana tau ada pensyarah yang lagi skill dari aku yang boleh bantu. Aku gunakan "soft skill" dan all the experience, akhirnya aku dapat juaga menghasilkan satu embed youtube di publisher. Thanks to nyonya Ang Chwee Pin.

Ada yang tak dapat buka youtube pasal program tak update. Agaknya baru pertama kali masuk. VIRGIN lagi. Nasib baik Azyan Zuhaila bantu updatekan. Aku bab-bab perisian ni surrender le lebih-lebih lagi bila dh masuk 2-3 level. Ustaz tanya nak update kerpersky pun aku buat dono je. "tak de dalam syllabus". Lepas tu aku blah..

Aku dah pernah guna kerpersky dan AVG tapi aku lebih minat Avast. Setakat AVG aku boleh tolong le update kan tapi kerpersky ni biasanya dia suruh bayar.

No comments: