Friday, September 19, 2008

CLUTCH PLATE

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Beberapa hari yang lalu 11/9/08 van aku mengalami kerosakan. Tiba-tiba je clutch keras dan tak boleh engage (orang kita sebut masuk gear). Kena pun depan pintu masuk IPTI, nasib baik hari tu aku tak keluar praktikum. Jadi aku pun lorot le ke tepi dan parking. First empression aku ialah gear box atau clutch plate. So aku pun panggil mekanik dan ayah aku. Mekanik kata clutch plate, confirm! So macamana nak bawa pergi bengkel? Ayah aku amik kunci dan drive van aku. Caranya ialah masukkan gear 2 atau 3, kemudian start. Memang jalan tapi jangan berhenti atau perlahan masa nak tukar gear.

Jadi tajuk hari ini ialah clutch plate.
Apa itu clutch plate?


Ia adalah satu komponen dalam gear box yang berfungsi sebagai pengantara untuk memindahkan putaran dari enjin (flywheel) kepada tayar. Oleh kerana van aku menggunakan pacuan roda belakang (rear wheel drive), dia mengunakan long shaft dan differential (KARBEDA)

Masa aku datang balik, dia dah siap pasang. Aku tengok satu spring dia dah tanggal tinggal 4 je(dia ada 5 spring semuanya) . Patut pun gear xleh masuk. Aku ni kalau ke bengkel mesti nak usik sikit-sikit. Jadi hitam le tangan aku kena minyak. Tapi bestnya bengkel ni, dia ada washable grease. Senang sikit nak basuh. Agak-agak 15 minit sebelum berbuka baru siap. Aku bayar dan terus berbuka puasa kat masjid bomba Larkin. Kalau barang campur upah ade le dalam RM3++.00. Banyak juga, kena time-time nak belanje-belanje raye ni. Inilah dugaan aku. Aku lelaki.

No comments: