Monday, September 29, 2008

HARI RAYA AIDIL FITRI

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Tanpa aku sedari, ramadhan dah hampir ke penghujungnya. Syawal pun akan menjelma. Tradisi aku dan banyak le Melayu yang lain ialah berbelanja, balik kampung dan yang penting adalah zakat fitrah. Tahun ni nisabnya RM6.50 seorang. Aku dah sudahkan kewajiban ini, Alhamdulillah.

Raya ni sedikit meriah le, maklumlah bonus pun keluar sama. So mula-mula tukar not kecik, RM1, RM5 dan RM10 untuk anak-anak saudara aku. Semuanya ada kat 50 orang yang layak dapat duit raya (dalam kategori asnaf). Yang dah bekerja dan berkahwin terkeluar dari senarai.

Aku pun berbelanja le kat Carrefour, Tesco, Giant, Stesen Bas Larkin dan beberapa kedai yang aku singgah. Aku beli baju untuk isteri dan anak-anak. Aku? aku tak beli sebab susah cari saiz. Biasanya XXXL atau tempah. Aku tak kisah sangat. Lagipun jimat.

Esok mungkin aku di bengkel, tukar tayar depan dengan allignment sekali. Nak balik kampung kena pastikan kenderaan tip-top. Periksa minyak hitam, air tangki, tekanan tayar, lampu depan dan lampu brek.

Aku ada kebiasaan yang pelik sikit. Aku akan pergi rumah orang tua aku dulu pada pagi raya lepas pukul 12.00 tghmalam kalau nak balik ke mertua aku di Tangkak. Ayah, ibu, isteri dan anak-anak aku dah faham. Itupun kalau mertua aku tak turun JB. Kalau dia turun JB, pagi raya dalam pukul 10.00 aku pergi rumah orang tua aku. Itu je yang aku boleh buat, utamakan orang tua aku.

Aku kan suami dan anak lelaki.

No comments: