Wednesday, September 10, 2008

HADIAH LATIHAN PERSEKUTUAN (HLP)

Tawaran HLP dah diiklankan secara online. Tarikh tutup pendaftaran online pada 12 Sept 2008. Aku dah mohon secara online. Aku amik
KOD 140 PENGAJIAN REKABENTUK DAN TEKNIKAL

Masuk ni dah 5 kali aku mohon, ada setahun tu 2 kali aku mintak. Nak kejar sebelum umur 40 tahun. Sebelum ni Pendidikan Teknik dan Vokasional (PTV) ada tapi dah tak offer. Tahun ni PTV tak offer lagi. Tapi di politeknik dan Kolej Komuniti, opsyen PTV ditawarkan. Jadi amik yang terhampir le, PENGAJIAN REKABENTUK DAN TEKNIKAL. Awal tahun ni aku dapat interview tapi ada beberapa insiden buat aku tak puas hati. Aku tuliskan sebagai panduan untuk diri aku dan kekawan kalau terbaca blog ni.

  • terdapat satu bahagian dalam temuduga tersebut diminta jawab dalam Bahasa Inggeris.
    Panel soal sumbangan aku sepanjang karier dalam Bahasa Melayu. Bila aku nak mula jawab je dia pun kata " in English". Aku dah set minda jawab Melayu sebab soalan Melayu. Bila kena sergah macam tu, aku pun amik masa le nak tune. Memang le english aku OK, tapi aku belum biasa sebut pembentangan kertas kerja
    "I've presented paper in Vocational and Technical Seminar at Sofitel Hotel ..
    aku mana nak hafal tajuk kertas kerja tu.. tu yang kantol.
    Lain kali aku kena latih bercakap tentang sumbangan dan tajuk dalam Bahasa Inggeris.
  • resume
    aku tak print resume, jadi bile dia suruh aku cerita, mana aku nak ingat tahun berapa-berapa. Merapu je.
    Aku akan print satu resume letak kat sebelah aku dan baca bila dia tanya.
  • Bahan bukti kertas kerja/ nama dalam buku prosiding/ jurnal/ buku
    Ni yang aku sakit hati. Memang le aku bentang, tulis buku, tulis dalam jurnal. Dalam surat tak de kata pun bawak benda-benda tu. Kata bawa proposal dan sijil je. Bila aku kata aku bentang, dia terus tanya aku "apa proof you bentang? Mana sijil/ kertas kerja/ buku/ jurnal" Ada pegawai India tu kerja kat Putrajaya juga. Dia sempat le balik amik buku kat pejabat dia dan datang balik. Buku kerja Bahasa Tamil sekolah rendah je. Aku mana bawak, kat rumah le. Aku tulis buku sekolah menengah lagi.
    Aku akan bawa abstrak, buku yang aku tulis, aturcara seminar, sijil-sijil dan jurnal yang aku tulis dan bentang
  • Proposal
    Aku pun tak tahu le. Aku ni datang temuduga ke VIVA? Dah namanya proposal atau kertas cadangan. Buat le dalam 13 m/s. Lepas tu suruh aku buat satu Malaysia, tanya ada berapa kerangka teori yang ada, lepas tu suruh gabung, kenapa tak masukkan itu dan ini, ringkas sangat dan lain-lain soalan yang tak masuk akal. Kalau dah lengkap, tak le nama dia proposal itu dissertasi namanya. Lepas tu dah sampai depan pintu waktu mendaftar baru cakap nak 3 salinan proposal.
    Lain kali aku kena semak proposal tu betul-betul tapi aku tak nak print 3 salinan. Biarkan.
  • Tesis sarjana tidak boleh diteruskan ke peringkat PHD
    Mulanya panel tak tahu proposal tu berdasarkan dissertasi sarjana aku. Aku dah defend baik. Dia tanya kerangka teori, senang-senang je aku jawab. Tiba-tiba Dr Rahim (UTM)tanya tajuk tesis sarjana aku, baru panel tahu dan kondem proposal aku. Diaorang kata tak boleh diteruskan ke PHD.
    Tu yang aku geram dengan 'orang' UTM ni. Datang tempat aku kempen aku dan kekawan buat PHD kat UTM, masuk je, kita orang tolong. Tapi kalau dah masuk, mampus engkau le. Engkau-engkau, aku-aku. Dia dengan kaum dia sama je, jahat. Tak de maknanya. Aku nyaris-nyaris tamat tanpa Sarjana, tapi aku bernasib baik kerana dengan pertolongan DR WIDAD OTHMAN aku dapat menamatkan pengajian. Itupun pada semester ke 10, tolong apa? Kalau tak hangus belanja belajar aku RM10,000.00. Pakai duit sendiri, bukan loan.

Tapi ade le beberapa benda yang dicadangkan yang aku rasa bernas, antaranya:

  • mencadangkan aku sambung ke Uitm, Multimedia Universiti selain UTM
  • tajuk seperti Lukisan Kejuruteraan, AutoCAD, landskap

Jadi itu le panduan dan sempadan nak pergi interview ni.
Kalau dapat lagi kali ni, aku akan bersedia.

1 comment:

fiza said...

Takutnya...kalau HLP sarjana susah tak interview