Thursday, February 4, 2010

PLUS

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Pada 7.1.09 aku dan keluarga balik dari majlis perkahwinan adik ipar aku kat Tangkak. Aku bertolak lebihkurang 10.00 pagi. Lepas persimpangan Simpang Renggam, engin van aku tiba-tiba mati. Aku pun susur ke tepi. Aku cuba start tapi tak boleh

Kebetulan trak peronda PLUS. Aku pun tahan, dia berhenti. Dia kata kalau nak check kena pergi hentian berdekatan. Dia pun tarik sampai hentian SP4. Kemudian dia check, "Api tak de". Maksudnya tiada elektrik untuk menghidupkan palam pencucuh. Sistem elektrik tidak berfungsi!

Kebetulan pula kakak ipar aku berada tak jauh di belakang, jadi aku call supaya boleh ambil isteri dan anak-anak aku balik ke JB dulu. Ada lori tarik tawarkan perkhidmatannya,
"RM80 je tarik ke bengkel Simpang Renggam."
"Lagipun masalah elektrik je, sekejap siap" tambahnya lagi.

Tawaran macam menarik, cas murah dan baik hati lori tarik ni. Taklah macam aku selalu dengar mereka ni cekik darah dan ambil kesempatan. Tetapi aku terfikir beberapa perkara:

Pertama,
Simpang Renggam tu keluar tol Sedenak dan patah balik ke Utara. Aku nak balik ke Selatan.

Kedua,
Hari ni hari Ahad. Kalau bengkel buka pun, kedai sparepart tutup. Kalau buat pun, mana nak cari barang? Sudahnya, van aku confirm terbengkalai.

Ketiga,
kos tarik RM80, kos kedai??? Dan kena ingat.. kalau tak bayar full, van tak boleh keluar kedai.

PLUS tu tanya aku, van nak tinggal kat situ ke? Cara dia cakap macam nak tinggalkan aku kat situ je. Aku kata tarik ke tol berdekatan. Aku nekad je. Dulu aku pernah sangkut, PLUS tarik keluar tol berhampiran. Mungkin masa tu, jumpa tol dulu jadi dia keluar.

IMPLIKASI
Kalau aku tinggal dalam highway dan cari pomen, aku/pomen kena drive pergi tol Simpang Renggam dan patah semula ke hentian SP4. Jika aku tinggal kat tol, pomen boleh drive ikut jalan Kulai-Sedenak.

No comments: