Tuesday, November 30, 2010

SEMINAR PGS 2010

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Aku baru je balik dari Post Graduate Seminar 2010 pada 29-30 Nov, anjuran Pusat Pengajian Siswazah dan Bahagian Penyelidikan dan Pembangunan UTHM. Banyak juga pembentangan dari pelajar UTHM dan Universiti lain seperti UTEM, Melaka.

Ada satu peserta ni, Daniel Mohd Nor. Bila aku berbual, rupanya dia ni senior aku kat SMTJB dan MPT. Dah jadi pensyarah kat UTHM ni. Dia kata nak bentang paper kat Manila 11-13 Dis ni. Aku tanya tempat tinggal macamana? Dia kata cari sendiri. Payah gak negara orang ni. Masalah utama tentu le makanan. Sebenarnya membentang kertas kerja ni di luar negara ni ada merit/ poin untuk SKT, jadi bentang kat Indonesia, Bangkok, Singapura, Filipina tu biasa je. Untuk pelajar, yuran sahaja ditanggung universiti manakala yang lain tanggung sendiri.

Ada banyak le input yang boleh didapati tapi banyak pembentangan dari bidang teknikal seperti mekanikal, awam selain pendidikan. Aku utamakan input dari doktor falsafah sebab nak dapatkan view. Setakat ni aku masih lagi blur. Malam tadi ada dinner, NC turun sama. Ada preview negara-negara asal pelajar seperti Iraq, Somalia, Pakistan. Sambutan dan jeritan bila gambar pemimpin Libya ditayangkan di skrin oleh pelajar Libya. Mereka nampaknya sangat menyokong pemimpin mereka ni walaupun jauh.

Seminar ni tamat dalam pukul 1.00 ptg kerana kekurangan penyertaan. Dekan PPS ada juga sentuh perkara ni dalam ucaptama beliau tetapi aku tak salahkan pelajar kerana masih ada yang menduduki peperiksaan pada masa yang sama. Tak rugi datang seminar ni.

No comments: