Friday, January 21, 2011

BAIKI KERETA

Assalamualaikum dan salam perpaduan.

Kereta aku kena major repair, antaranya:
- lower arm
- excel belakang
- panel speedometer
- lampu besar depan

Jadi, aku survey le berapa tempat tanya upah servis.
Jalan Tasek/ Tangki air
-RM20 untuk lower arm sebelah, RM40 untuk tukar panel speedometer dan RM90 untuk tukar axle
D'Bayu Jalan Datin Halimah
-RM15 untuk lower arm sebelah, RM30 untuk tukar panel speedometer dan RM70 untuk tukar axle

Lepas tu aku pergi beli barang kat Maxlee, Sri Bahagia:
Axle - RM330
Lower arm - RM 90
Sate - RM12
Lampu Besar Kanan - RM55
Panel Speedometer -RM160

Sampai D'Bayu, dia tukar axle dulu. Tengah tukar tu aku tengok brek belakang bocor RM60, kasut brek pulak dah haus RM40. Memang kena tukar le. Aku jalan-jalan bawah kereta tu, aku tengok getah driveshaft dah koyak. Alamak koyak le duit aku ni. Dapat driveshaft second Rm20, ganti oil seal RM12. Top up minyak gearbox RM28. Tapi kedai ni ambil upah RM130 je. Alang-alang tu aku tukar minyak engin sekali. Nanti nak jalan jauh, takut lupa. Esok kena buat alignment lak, steering tak stabil.

Biasa le, bila servis kereta ni, banyak benda-benda tak dirancang akan berlaku, tapi terpaksa le betulkan. kalau datang lain kali, kena duduk lagi 4-5 jam.

Jadi total aku keluar duit hari tu, beli barang kat Maxlee RM585 + D'bayu RM300 = RM885. Lumayan tu. Yuran pengajian aku tak bayar lagi, barang koperasi anak aku pun tak habis bayar. Huk..huk..huk..

No comments: