Tuesday, January 11, 2011

LAWATAN ILMIAH 2

Assalamualaikum dan salam perpaduan.

GAMBAR DI EPRD



Pagi ni dalam 7.30 pagi bas dah bergerak dari kuaters ke EPRD. Aku dah lama dengar pasal EPRD. Dulu kat Damansara. Masa aku pergi tu, KL banjir besar. Bahan dalam tu pun sikit je. Serik nak pergi lagi. Jadi kali ni aku pergi juga untuk lihat second view.

Dari segi lojistik, sekarang EPRD dah pindah ke Putrajaya. Kami disambut oleh En Zulkifli Ali dan En Karim. Nak masuk EPRD ni kena jadi ahli. Keahlian warga KPM percuma je. Kena isi borang dan bawa surat pengesahan pelajar/ jabatan. Kawan-kawan aku bawa borang pengesahan pelajar, aku lupa lak. Aku call anak aku suruh dia scan dan send melalui email pada aku. En Zulkifli tu kata aku boleh email surat tu pada dia, nanti dia print. Jadi aku pun email pada En Zulkifli. Settle!

Nak tahu second view aku?
Aku memang terperanjat sangat. Banyak betul bahan dia, berubah dari dulu. koleksi tesis doktor falsafah bersepah-sepah. Nak cari sekarang kena guna OPAC, macam perpustakaan UTHM. Pengguna boleh akses dari luar melalui laman web librarykpm.moe.gov.my. Personel pun dah ramai dan boleh bantu. Bahan pun dah 2 tingkat dan nak penuh pun. Aku gelak bila dia kata kalau nampak dia dan staff baca surat khabar pagi-pagi tu bukan buang masa tetapi memang salah satu kerja mencari bahan-bahan dalam surat khabar untuk koleksi bahan. Memang betul le tu. Bila jumpa bahan, dia potong dan simpan dalam fail.

Lepas EPRD, aku pergi makan tengahari kat Serdang. Makan nasi, ikan bakar, sayur dengan air jagung cuma RM5.00. Mungkin murah sebab berhampiran UPM, harga student. Sarapan pagi tadi kat Putrajaya aku makan sotong, kerang, nasi putih dan kopi kena RM9.00.

Lepas makan, aku pergi UPM, Serdang. Aku tak tau pun diaorang dah tulis surat nak buat lawatan. Cekap betul geng ni. Memang besar library dia. Jurnal, tesis, buku, artikel dan macam-macam ada. Masa aku belek tesis Doktor Falsafah tu aku jumpa tesis Azizi Aziz, pensyarah UTM. Dia cuma buat mata pelajaran KH tingkatan 3 je. Latif cukup gelak tengok tajuk tesis tu. Kat sini tesis boleh potostat setakat 24 helai pertama sahaja. Bukan mula muka surat 1, tapi dari kulit pertama, tak sampai setengah bab 1 pun. Acara lawatan ilmiah ni habis dalam pukul 4.20 ptg dan kami bertolak pulang ke IPGKTI.

Balik dari lawatan ini, aku terfikir sejenak,
Kenapa aku tak boleh mula lagi tesis aku ni?
Memang tesis doktor falsafah kurang di UTHM, tapi takkan jurnal pun kurang?
Kalau jurnal ni boleh ada kat EPRD, UPM, takkan tak de kat UTHM?
Nampak sangat aku belum explore habis tempat aku sendiri.
Satu azam baru timbul, aku harap ini jadi penggerak aku untuk memulakan pengumpulan bahan dengan lebih tekun. Aku boleh!



No comments: