Sunday, April 17, 2011

WAD

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Ayah aku dimasukkan ke wad Dahlia HSA pada Rabu 6.4.2011 kerana matanya kuning setelah memakan ubat Tibi selama 9 hari. Biasanya doktor akan tanya banyak soalan:
- sebab apa masuk?
- berak kaler apa?
- ada muntah darah?
- kencing warna apa?
- boleh makan ke?

Dalam banyak soalan yang serupa (dari bilik persediaan sampai 4 doktor bertanya soalan yang serupa) terbit soalan yang pelik dan aku tak percaya keluar dari mulut doktor tu.
- Pakcik, sekarang pagi ke, petang ke malam?
- Sekarang pakcik kat mana?

Memula tu aku ingat ayah aku senang le nak jawab. Tapi bila dia terkial-kial aku pun hairan.
Soalan ke dua tu dia jawab betul kat Hospital, tapi bila tanya hospital mana, dia jawab Putri bukan HSA. Rupanya kuman Tibi boleh menyebabkan hilang imbangan dan ingatan.

Setelah disahkan mengidap Tibi, beliau dipindahkan ke wad Tibi pada 7.4.2011. Nak masuk wad Tibi i kena pakai mask. Memula katil 20 sebelum dipindahkan ke katil 11. Malam tu adik beradik ibu aku datang. Cik Kamal pernah dulu kena Tibi dan bagi peransang pada ayah aku dan pesakit lain dalam wad tu. Esoknya adik beradik ayah datang.

Ayah aku ni dia tak nak nurse perempuan mandi atau salinkan pampers. Tu yang dia tunggu aku, adik aku atau nurse lelaki datang. Ada sekali tu bontot dia melecet sebab basah sangat. Kebaikan duduk wad ni, baju, kain, cadar, selimut dan alas boleh tukar bila-bila masa kalau dah basah atau kotor. Ayah aku kena gunakan kerusi roda untuk bergerak dari katil ke bilik air. Banyak kawan ayah aku kat sini; Idris, Shankar dll

Dalam satu perbualan, ayah aku bertanyakan mengenai status rumah aku. Aku kata le semua belum habis bayar. Dia kata tindakan aku tu betul tapi amat merbahaya. Lalu dia menasihatkan aku supaya membeli rumah kedai. Aku ada tanya pasal abg sulung aku, dia kata abg aku banyak bantu dalam menguruskan rumah. Dia kata aku rajin menulis, sebab tu dia suruh aku jadi cikgu.

Bacaan paras gula dalam darah ayah aku sekitar 4-5.5 je. Tekanan pun rendah sebab tu dia kena masuk darah 2 pain; Khamis satu pain dan Jumaat 1 pain. Ayah aku darah jenis B.

No comments: