Tuesday, April 26, 2011

TAHLIL MAK NGAH (MAIMOON BT KASSIM)

Assalamualaikum dan salam perpaduan,

Alfatihah untuk almarhumah Maimoon binti Kassim.

Semalam aku pergi rumah adik ibu, Cik Maya. Dia buat tahlil untuk arwah kakak dia di 1 presint 10/3B. Katanya majlis lepas asar. Aku sampai dalam 4.30 ptg. Aku sampai je, Cik Maya dan suaminya tak de.

Anak dia, Jojo accident pukul 11.00 pagi tadi. Dia nak ambil kueh dan kakak ipar Cik Maya di Terminal Larkin. Lokasi accident kat Jalan Tampoi, depan kilang eveready. Kereta Toyota Rushnya gagal dikawal berhampiran selekoh, langgar divider dan terbang menghempap bumbung kereta1, golek-golek langgar lagi kereta2 sebelum menghentam sebuah lagi kereta3 yang cuba mengelak. Semua tayar keretanya pecah, dah keadaan kereta amat teruk; kemek depan dan belakang. Kalau tengok dari gambar kereta yang remuk tu, tentu orang kata paling tidak pun patah atau kecederaan serius. JOJO? dia selamat, balik rumah dan cuma sengal je.

Dalam banyak-banyak tu, Cik Ros pun berkata; bulan ni banyak kematian; dimulai dengan
Mak Ngah
Ayah
Bapa Cik Semek

Oleh sebab insiden yang tak dijangka, majlis tahlil bermula pukul 5.30 petang. Aku pun insaf juga. Itu le, bila Allah panggil, tiada siapa dapat menghalang. Sekurang-kurangnya aku bersyukur Jojo masih selamat dan belum masuk dalam senarai tahlil pada hari ini.

No comments: