Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Aku pelanggan CIMB. Banyak urusan kewangan aku dengan CIMB ni macam gaji, bayaran elektronik, perbelanjaan mastercard E-Debit. Pada 31 Jan hingga 3 Feb 2014 lalu, perkhidmatan CIMB tidak dapat digunakan kerana proses menaiktaraf sistem CIMB. Jadi aku agak 4 Feb dah clear dan kad boleh digunakan. Aku pun belanja, bayar guna E-Debit CIMB. Tak boleh. Pergi ATM pun tak boleh guna. Keluar "urusniaga tidak dibenarkan".
So 6 Feb aku pergi kaunter CIMB Kebun Teh. Jadi aku pun tanya pegawai tu kenapa kad ATM takleh guna?
Jawab dia:
- kad encik dah tamat tempoh ke? Kalau dah tamat, kena tukar.
- bila last guna? kalau dah lebih 6 bulan tak pakai kad ni rosak sendiri.
- cip dia rosak.
- tak update buku akaun.
Aku jadi marah le dia keluar soalan macam tu. Aku ni kat depan dia, Paling tidak pun minta le kad ATM, teliti tarikh luput, baru tanya soalan.
Aku pun bawa dia pergi mesin ATM. Dia tengok aku cucuk kad ATM, masuk nombor pin lepas tu bila buat pilihan, urusniaga dibatalkan. Dia siap gosok cip tu dan gosok dengan pemadam lagi. Lepas tu suruh tukar kad, isi borang dan dia kata
"ini berbayar RM12."
Aku tanya garenti ke boleh guna lepas tukar?
Kalau rosak macam mana?
Kena bayar RM12 lagi?
Dia jamin lepas tukar boleh guna. Kalau rosak ganti free. Lepas dapat kad, aku try. Masih tak boleh meneruskan urusniaga. Aku dah angin. RM12 dah kena potong. Kad tak leh pakai. Dah le tu ada potongan RM394.00 yang tak tahu mana sumbernya dan pasal apa.
Lepas tu baru nak check sistem dan aku kena jawab soalan macam penjenayah.
- Ada buat pinjaman ASB? Dimana? Ada tunggakan? Kalau ada, bank akan tolak secara automatik.
Aku kata kat dia, CIMB tak pernah potong pinjaman ASB dari saving akaun aku. Aku bayar terus dalam akaun.
Dia kata biasa Encik, CIMB akan potong dari saving dan tak maklum pada pelanggan. Sementara dia bebel-bebel macam aku ni tak pernah bayar pinjaman ASB tu, aku suruh dia check tunggakan ASB aku. Bila tengok payment clear, dia cari alasan lain.
- Ada orang lain gunakan kad?
- Ada swipe kad dimana-mana?
- Ada buat pinjaman 1 Rasa? Aku pun tak pernah dengar dan mohon pinjaman tu.
Kemudian dia kata CIMB Kota Tinggi suruh tahan. Dia suruh aku call Kota Tinggi. Aku pun cakap le yang aku ni datang sendiri kat bank CIMB bukan telefon. Takkan CIMB dengan CIMB tak boleh telefon?
Dia pun call. Katanya ada Earmark tu adalah tahanan wang seperti cagaran sebelum bayaran dijelaskan sepenuhnya oleh bank. Ada pembayaran pada MBJB RM394.00 pada 6 Feb 2014. Aku kata pembayaran tu dah jelas pada 30.1.2014, kenapa potong lagi? Maknanya MBJB potong 2 kali.
Aku tunjuk dia resit dan SMS. Aku bayar MBJB pada 30.1.2014 pukul 11.33 pagi. Aku keluar duit dari mesin ATM pukul 12.30 tgh dengan RM394.00 telah dipotong. Kenapa potong lagi?
Dia kata biasa le CIMB pegang cagaran dua minggu setelah pembayaran telah dijelaskan. Duit yang dipotong itu akan dikreditkan dalam akaun lepas 2 minggu dari transaksi. Aku kata kat dia, dulu aku isi minyak RM40.00 pakai kad CIMB, CIMB potong RM200.00 dan kreditkan semula lepas 3 hari bekerja. Kenapa sekarang simpan sampai 2 minggu? Ini bukan biasa, ini penindasan. Dia jawab, eh! ye ke?
Aku pun tanya kad ATM apa cerita. Dia pergi kat mesin dah kad masih belum boleh digunakan. Dia bagi lagi alasan, dah guna 3 kali memang macam tu. Cuba try esok mesti OK. Aku pun try le 7hb, 8hb, 9hb, 10hb 11 hb, 12hb, 13hb. Hampeh tak boleh guna. Sama je cerita.
Teruk le perkhidmatan CIMB ni lepas naik taraf.Sebenarnya sistem yang rosak bukannya kad.
Friday, February 14, 2014
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
tumpang tanya, makna duit cagaran tu akan masuk balik lepas 2 minggu? sebab saya isi minyak rm20 saja td, sbb kn saya tktau pkai preset tu, saya just isi ja trus :(
Post a Comment