Wednesday, February 26, 2014

LAMAN WEB JABATAN

Assalamualaikum dan salam perpaduan

ID ali
password 681204

Aku dihantar untuk mesyuarat laman web jabatan aku, Jabatan  Penyelidikan dan Inovasi Profesion Keguruan. Jabatan yang paling panjang nama dalam IPG aku. Singkatannya JPIPK.

Aku datang je mesyuarat, fasilitator dah perkenalkan aku sebagai "EXPERT'. Aku senyum je. Sebagai staf yang baru melapor diri tak sampai 2 bulan, tentulah kena belajar benda baru.Orang lain pun pelik dan kagum pada aku.

Tugas aku memperkemaskan organisasi jabatan secara online. Oleh kerana ada perubahan penstrukturan, aku kema buat carta organisasi baru. KJ suruh letak gambar. Jadi aku minta gambar dari PAP dan minta dia emelkan. Siap le carta tu. Kemudian aku masukkan gambar aktiviti. Aku masukkan gambar yang ada dalam simpanan aku. Gambar kena pilih sebab ada yang dah bersara dan berpindah kena keluarkan. Aku ingatkan nak 'copy n paste' tapi dia minta URL. Browse pulak tak de. Aku pun masukkan gambar dalam slideshare dan photobucket dan paste URL dalam tu. Siap.

Bila tunjuk kat KJ guna intranet IPG, gambar tak keluar. Aku jumpa pegawai teknologi maklumat (PTM). Rupanya slideshare dan photobucket kena blok dengan KPM. Macamana ni?? Aku call penyelaras laman web, dia kata kena upload dalam website IPG dulu. Aku pun try.... OK.
Nak tengok laman web tu, klik http://www.ipgkti.edu.my/index.php/jpipk

No comments: