Sunday, June 8, 2014

PENGALAMAN KERJA KFC KSL DAN TAK BAYAR GAJI

Assalamualaikum dan salam perpaduan,
Anak aku cuti politeknik. Semester ni kena keluar asrama dan duduk di rumah sewa. Jadi nak cari kerja untuk bayar yuran dan sewa rumah. Jadi dia pergi le KFC cawangan KSL. Aku pun taktau kenapa pergi situ lak. Dah le 7km dari rumah. Gaji pun tak besar mana. Dia kata KFC bayar RM4.33 sejam. Tempat lain dalam KSL tu RM5.00 dan RM6.00 pun ada.
1 Jun hari tu anak aku dapat gaji. Dia kata sikit sangat. Lagipun dia kerja pada 1 Mei. Jabatan Tenaga Kerja kata sepatutnya majikan bayar 3x gaji. KFC ibupejabat pun kata bayar 3x gaji. Tapi manager dia xbagi 3x gaji. 1 Jun aku pun telefon JTK, dia minta punch kad dan slip gaji. Aku pergi KFC anak aku suruh dia minta punch kad dan slip gaji.
Balik, anak aku kata manager pun dah 2 bulan tak dapat slip gaji. Punch kad dah hantar KL. 4hb aku jumpa manager dia lagi. Aku nak tahu berapa hari kerja, bagaimana gaji 1 Mei dikira dan overtime anak aku. Dia suruh aku telefon dan minta KFC ibupejabat faxkan punch kad tapi bukan fax pada KFC KSL tapi fax kat aku. Aku mana ada mesin fax. Aku tanya, aku yang kena telefon ke? Sepatutnya manager le telefon.
Memandangkan dah 4 hari aku tunggu dah tiada jawapan dan kerjasama dari manager-manager di KFCKSL, aku pun ajak anak aku pergi pejabat buruh dan buat aduan.
Dalam laporan tu, pegawai tu kata mereka akan siasat. Mereka akan minta punch kad dan slip gaji dari manager KFCKSL. Dah tentu KFCKSL yang kena minta punch kad dan slip gaji dari KFC ibupejabat samada salinan atau fax. Mereka akan kira dan pastikan jumlah pembayaran adalah mengikut jumlah yang sepatutnya.

5 comments:

Tepoh Dock said...

Pastu jadi cmner? Betul k tak dibayar??

Mohd Ali bin Jemali said...

Pegawai Jabatan Tenaga Rakyat pun sampai sekarang saya tak tahu keputusan "siasatan".

Tepoh Dock said...

Lorh....hmmm...

Unknown said...

Perhh best gila dengan biz 1whp ni. modal rm55 pulangan brlipat ganda. Haihh masih ramai lgi yg takut nk cuba biz ni. skrg dh ramai tau yg join biz 1whp . skrg tgah top meletop biz ni. mai cepatt rebut peluang yg hadoo..
nk tahu mcm mne Pm sy 0172769121 jika brminat 1world handpone

Wak Lat said...

tringt dulu pengurus KFC Holiday Plaza JB kene bunuh dgn bangla gara2 gaji jugak., huhuhu