Saturday, June 7, 2014

ENJIN OVERHEAT LAMPAU PANAS

Assalamualaikum dan salam perpaduan, Hari ni aku balik Tangkak naik JGS5239. Kereta ni guna NGV. Bahanapi jimat le tapi tol sama je. Lepas tu nak singgah kolej anak aku kat Negeri Sembilan. Masa tengah highway tu, temperature naik tinggi bila anak aku bawa. Aku pun hairan sebab kipas radiator baru tukar. Anak aku pun bila temperature naik tak nak berhenti. Tambah hairan bila aku bawa, temperature tak naik pula. Ada yang tak betul ni. Masa laju, temperature tinggi, masa perlahan temperature OK. Berbagai teori le keluar. 1. Kipas tak de kualiti. Sebab masa beli tu dia tanya nak baik ke biasa? Baik RM100, biasa RM50. Aku beli biasa je. 2. Member pula kata kipas kondenser tak kuat, mempengaruhi putaran kipas radiator. Aku suspek radiator sebab dari cap tu nampak ada bendasing dalam liang. Biasanya karat akan membentuk lapisan macam tanah. Jadi, balik Tangkak, aku pergi le kedai "Membaiki Tangki Air". Kat Tangkak ni terutama depan SMK Tun Mamat, berderet kedai tayar, membaiki Hawa Dingin, Kedai Elektrik Kereta, Servis kenderaan yang berkaitan dengan kereta. Biasanya kedai elektrik kereta paling jarang ditemui. Aku tanya servis tangki berapa? RM50. Buka, cuci dan solder? Ya. OK le. Jadi pomen tu pun buka radiator, buka kipas, dan mula membuang solder yang lama. Penutup atas pun terbuka. Pomen ni tak buka bahagian bawah. Seterusnya dia menjolok setiap liang hingga ke bawah. Memang ada yang tersumbat. Radiator aku jenis satu liang je. Sesetengah orang ada yang guna 3 liang, tebal sikit dah lebih lambat panas. Setelah jolok, dia guna water jet untuk bersihkan liang tu lagi. Siap je, pomen tu guna wire brush untuk membuang sisa timah yang ada dan membersihkan permukaan sebagai persediaan solder semula. Setelah siap solder, pomen menguji bocor dalam tangki. semua lubang ditutup dengan penutup getah dan sedikit tekanan angin dikenakan. Setelah tiada kebocoran, kipas, radiator dimasukkan dalam kereta. Pomen tu provok tukar getah hos air, aku pun setuju. Satu hos RM15 x 2 = RM30. Hos ni bukan tak boleh tukar sendiri, masalahnya dah sekali duduk dan aku tak tau bila kali terakhir tukar dan dah overheated. Pomen ni guna gam dayak sebagai gasket dan silikon. Akhirnya pomen ni provok guna coolent, RM25. Pomen tu bersihkan tangki spare, berkeladak air karat keluar dari tangki. Kos keseluruhan, servis radiator (cabut radiator, buka bahagian atas, buang solder,jolok liang, tembak water jet. berus dawai, solder baru, uji bocor, pasang)RM50, Hos RM30, Coolent RM25, Klip RM5 = RM110 Balik tu aku isi NGV kat Air Keroh dan balik terus ke JB. Sampai hampir Tol Skudai, NGV habis, guna petrol. Temperature normal sepanjang perjalanan. Alhamdulillah.

No comments: