Saturday, October 11, 2008

TIDUR MANA?

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Mesyuarat aku bersambung esok. Ada satu hari lagi kat sini. Masalahnya nak bermalam kat mana?

Mesti kauorang kata, tidur hotel le takkan tidur kat masjid, dalam kereta?
Salah tu.. aku kalau ada member dan tau jalan, memang tidur hotel. Ini aku sorang, dah tu tak tau jalan. Hotel tak sampai, Putrajaya pun tak jumpa.

Tu le beza kalau buat mesyuarat kat hotel ngan buat kat premis kerajaan.
Buat kat hotel, mesyuarat, makan dan bilik di tempat yang sama, pengurusan masa sangat baik.
Buat kat premis kerajaan, tempat tinggalnya dan tempat mesyuarat berada di tempat yang berasingan. Kena keluar awal, bersesak-sesak kenderaan di atas jalanraya, traffic light, simpang, salah amik lorong, tol dan lain-lain. Belum masuk accident atau pembinaan jalan lagi. Kalau nak sampai on time 8.30 pagi memang terkucil.

Masalahnya tiada hotel kat Putrajaya tu. Tanya member-member mesyuarat, hotel diaorang kat Bukit Bintang, Kajang, Bangi dan Kelang. Satu kerja nak cari. Aku fikir nak cari R&R, tepi highway, kurang jem.

Aku pun keluar highway. Aku pun tak tau highway apa. Aku nampak USJ, NILAI, CHERAS. Mula-mula aku jumpa R&R USJ. Tapi kedai tak de yang buka, kereta pun 3-4 buah. Aku pun macam rasa tak selamat je, aku pun drive lagi.
Kali ni jumpa R&R Dengkil. Kedai ada le 4-5 yang buka, bilik air, surau dan bilik mandi pun ada. Kereta dan lori pun banyak yang parking. So aku pun gosok gigi, set jam loceng aku dan tidur.

Esok aku terjaga bila dengar bunyi jam loceng aku pukul 5.45 pagi. Memang kat rumah pun aku set macam tu. Strategi awal aku berjaya. Aku mandi, berus gigi, solat subuh dan sarapan pagi. Aku akan ke Putrajaya dan dapat parking sebelum 7.30 pagi.

Tapi nak lalu mana?

Pertama,
Aku macam biasa le, tanya orang kat surau tu, dia kata keluar Nilai lepas tu U-Turn. Dalam hati aku terfikir, malam tadi aku tengok signboard tu NILAI 40KM. Maknanya 80 KM pergi balik. Boleh sampai ke sebelum 7.30 pagi?

Kedua,
Aku tanya brother naik Honda Civic parking sebelah van aku, paling dekat KLIA lepas tu U-Turn. Aku tanya balik, boleh U-Turn ke bang? Dia jawab BOLEH!!. Ni lagi logik baru 6 KM, pergi balik 12 KM. Ada harapan.

Lepas check air dan minyak enjin, aku teruskan perjalananku. Masa bayar tol tu aku tanya brother tol boleh U-Turn? Dia kata boleh ikut kanan. Aku pun menyusur sebelah kanan. Aku tengok ada tali besi memanjang. Mana U-Turnnya? Masa aku tanya tu, aku terlepas simpang tu. Aku pun reversed dan U-Turn. Betul le kata brother Honda Civic ngan brother Tol tu.

Aku akan teruskan perjalananku ke Putrajaya dan dapat parking sebelum 7.30 pagi selepas tidur yang cukup.

No comments: