Tuesday, January 13, 2009

PATAH KAKI - part 1 (RUMAH)

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Pada hari ini aku terima mesej. Ibu aku jatuh kat rumah dia. So aku pun call dan ibu aku kata jatuh kat porch, mungkin kaki dia patah sebab ada bunyi "krek-krek". Aku pun suruh dia jangan bergerak dan tunggu aku sampai.

Dua bulan lepas, biras aku patah juga. Tulang paha sebelah depan (besar) patah, tulang kecil OK. Tapi bila dia tahu patah, dia tak bergerak, panggil JPA angkat. Sebab tu tulang kecil dia OK. Doktor pun hairan. Sebulan gak kat hospital Sultan Ismail. Kaki kena tarik dengan pemberat (dulu guna botol air 5 liter). Lepas tu bedah dan simen. Dalam umur lanjut begini, senang betul tulang patah. Lompat patah, jatuh patah tak kira tempat. Aku jadi insaf sikit!

Bila aku sampai, ibu aku dah terbaring atas kerusi. Adik aku dan ayah aku dah sampai. Adik aku dah letak ais kat tempat bengkak tu. Aku pun pelik sebab kalau patah, tempat patah sepatutnya di 'immobilise'. Maksudnya bahagian patah perlu dituap dan diikat supaya tidak bergerak.

Kemudian aku ngan adik aku pergi klinik untuk X-ray kaki ibu bila dah ada warna biru. Memang filem tu menunjukkan ada patah dan terserpih keluar pada tulang kecil belakang tulang kaki berhampiran buku lali. Hujung tulang yang tajam tu menyucuk daging yang menyebabkan sakit. Sepatutnya kaki yang patah tidak boleh menjejak ke lantai sebab tulang akan bertambah teruk. Selepas tu doktor telah menulis surat 'refer' ibu aku pergi ke hospital kerana patah.

Ibu aku tak nak pergi malam tu. Dia nak panggil Pak Yahya tukang urut esok untuk mengurut kawasan yang patah tersebut. Ibu aku kata Pak Yahya ni boleh urut orang lumpuh hingga pulih. Itu le bila orang terlalu obses. Ibu aku patah kaki, bukan salah urat.. adik aku cukup marah. Esok adik aku ada mesyuarat kat tempat dia. Jadi esok aku kena hantar ibu aku kat hospital.

No comments: