Tuesday, April 6, 2010

JUAL KELI

Assalamualaikum dan salam perpaduan,

Semalam kawan aku ajak pergi jumpa seseorang pasal pasaran ikan keli aku ni. Aku kenal dia sebagai Azrul. Aku pun tak tau post dia apa. Dia tinggal di Seri Austin. Aku pun masuk ikut Mount Austin tapi rupanya Seri Austin ni dalam Taman Setia Indah, Taman Daya.

Azrul ni bercerita tentang bisness dia. FMTG, vegegreen. Alamak! lemah aku. Nasib dia tak ajak masuk skim macam-macam. Tapi ada le sikit-sikit ilmu yang aku dapat. Dia cerita peluang yang boleh diambil dari beberapa kementerian dan jabatan kerajaan yang ada. Tapi speciality dia dalam pertanian seperti timun, cili merah, cili padi dan sawi. Terus terang dia kata tak boleh tolong.

Dia cerita pasarannya pada hypermarket. Rupanya kalau nak masuk hypermarket, kita kena bayar kat hypermarket tu untuk display dan rak. Setahun sampai RM180,000. Inilah faktor industri kecil tidak berani masuk hypermarket. Satu lagi komitmen. Kalau dah mula supply hypermarket, kena sentiasa ada bekalan. Kalau stok kurang kena saman dengan hypermarket tu. Aku dengar pun ngeri, berniaga skala juta. Aku nak jual ikan keli je. skala pun kecil je.

1 comment:

Unknown said...

jual kat restoran pun jadilaaa~~