Thursday, April 29, 2010

SUKAN IPGKTI 2

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Sukan IPG aku akan bermula pada 29 April 2010. Maka raptai penuh telah dijalankan pagi tadi. Dimulakan dari ketibaan tetamu diiringi dengan silat, gendang india, gendang cina dan paluan kompang.

Ada sekali tu aku tegur le pertunjukan silat tu, nampak longgar dan tak tersusun. Dalam memartabatkan silat ni walaupun tahap demo, gerakan perlu kemas dan tersusun. Aku pernah masuk beberapa pertunjukan demonstasi pada satu zaman dahulu. Latihan mestilah diulang sampai kemas. Memang sakit le jatuh atas simen, tak masuk kena tumbuk, pulas dan banting. Kumpulan ni demo atas rumput, sepatutnya kurang masalah. Paling penting kena ada jurulatih untuk memperkemas gerakan dan memilih buah.

Antara yang perlu dilihat ialah jarak serangan, masa dan kombinasi serangan. Kadangkala jarak terlalu jauh menyebabkan rakan tidak dapat melakukan serangan seterusnya dan nampak seperti dibuat-buat dan berlaku tunggu-menunggu. Aku tanya gak kenapa teragak-agak? Dia kata sepatutnya kena tendang tapi tak rasa tendangan. Lepas teguran aku, nampak mereka dapat memperbaiki persembahan mereka.

Lepas raptai tu, hujan pun turun. Aku pun duduk le kat astaka tu sebab parking kereta jauh. Tiba-tiba rakan aku panggil,

"kau ketua penasihat rumah LAKSAMANA, kan?"

Aku terkesima.
Aku ni ketua penasihat?

Aku memang tahu aku rumah laksamana tapi tak tau lak aku ketua penasihat. Malunya aku. Nama pensyarah pun aku tak de. Sukan dah nak habis, tinggal esok. Rumah lain ada gak buat meeting. Aku tak buat pun.

So untuk menebus kemaluan aku tu, first thing aku cari nombor telefon ketua rumah laksamana. Namrod namanya. Aku kenal dia, pemain bola sepak IPG. So aku kena cari nama pensyarah laksamana. nasib baik dia ada dan emel pada aku. Malam tu ada hiasan khemah laksamana. Aku pun turun dalam 8.45 mlm.

Bila aku sampai je, aku terkejut tengok padang yang begitu penuh. Mereka berlatih lagi malam tu. Dengan sound sistem yang baik dan kombinasi lebihkurang 70 pelajar, memang "happening". Aku pun jengok khemah yang dihias. Mereka bekerja dalam gelap. Tak de lampu kat khemah tapi mereka masih tekun menyiapkan khemah ni. Dekat pukul 11.00 mlm, aku pun balik.

No comments: