Saturday, February 26, 2011

CCRIS

Assalamualaikum dan salam perpaduan,

Hari tu aku pergi RHB easy. Nak tambah pinjaman pelaburan ASB isteri aku. Tak banyak pun, RM50,000 je. Jadi jumpa le salesman dia. Bayaran bulanan cuma RM255 sebulan tambah RM15 untuk MRTA selama 5 tahun, lepas tu RM4XX. Menariknya, kelulusannya serta merta. Tak yah nak tunggu 2 minggu, sebulan.

Jadi, lepas periksa cip dan ibu jari, dia pun klik-klik apa yang patut. Masuk umur, jumlah pinjaman, jangkamasa pinjaman, cek CTOS, akhirnya cek CCRIS. Keputusannya: DISAPRROVE sebab sangkut CCRIS.

Salesman tu kata kena pergi bank negara tingkat 3, kalau nak semak. Aku pun pelik sebab isteri aku tak bekerja. Loan dia satu je RHB easy, payment OK je tak de sangkut. Mula le fikir macam-macam. Jadi apa-apa hal pun kena pergi Bank Negara.

Aku dengan isteri pun pergi Bank Negara, sebelah Hong Kong Bank dengan Bukit Timbalan. naik tingkat 3. Jumpa pegawai tu dia pun print CCRIS. Aku pun terpinga-pinga baca jadual tu.

Apa yang ada dalam senarai CCRIS?
1. Senarai pinjaman; peribadi, bersama dan lain-lain
2. Senarai bank yang dipinjam
3. Jumlah pinjaman
4. Bayaran bulanan
5. Kedudukan bayaran 12 bulan terakhir

Tiba-tiba ada pegawai panggil masuk bilik perbincangan.
Dia tanya beberapa soalan:
- ada jamin orang beli motor?
- ada jamin orang beli barangan SINGER?
- ada jamin orang beli barangan COURT MAMMOTH?

Aku jawab le TAK DE, aku tanya balik kenapa?
Dia kata syarikat ni boleh sebabkan kita sangkut CCRIS kerana penjamin akan turut dimasukkan nama sebagai peminjam. Maknanya macam buat akaun bersama.
Kalau peminjam tak bayar, kita pun macam tak bayar, kira bank sangkut le. Jahatnya!

Dia pun terangkan,
Ni ada 2 bulan tak bayar Public Bank!
Rupanya pinjaman tu akaun bersama aku dengan isteri aku. Masa tu aku kena guna nama dia sebab keluar KWSP dia beli rumah. Jadi kalau aku sangkut bayar, akaun isteri aku pun sangkut sekali. Katanya kalau bayar habis pun, 15 Mac baru CCRIS tu clear.

Aku pun kata, takkan dua bulan, selalunya aku bayar tiap bulan. Lagipun bank kalau call kata bayar RM2XX, RM3XX je. Takkan sangkut? Dia suruh aku semak dengan Public Bank. Aku agak-agak kalau sebulan RM640, dua bulan RM1280!

Aku pun call Public Bank, dia kata balance aku cuma RM312 je untuk Januari, Februari due pada 1 Mac. Maknanya tak de le 2 bulan. Teruk betul bank ni, kurang setengah bulan, tulis 2 bulan.

Ini le kelemahan sistem. Kerajaan kata pinjaman tak perlu cek CTOS / CCRIS. Tapi Bank Negara masih mengeluarkan senarai CTOS / CCRIS. Siapa jadi mangsa? Aku le, AKU LELAKI

No comments: