Thursday, February 10, 2011

KERETA AYAH AKU

Assalamualaikum dalam salam perpaduan

Hari Ahad tu aku dah janji dengan ayah aku nak betulkan kereta dia pagi. Dalam pukul 10.00 pagi ibu aku telefon dah boleh ambil. Jadi aku, anak aku dengan ayah aku pergi kat kereta dan buka starter. Ayah aku kata dulu kat Kg Melayu, wayar starter tu pernah putus dan mekanik dah sambung. Aku memula sangka kedudukan starter kat bawah, nak kena jack. Rupanya starter tu kat atas. Senang le kerja aku. Tempat kerja memang sempit, kat celah-celah manifold. Sekali tu tangan aku masuk tak leh keluar. Sakit pinggang juga nak buka nat. Kalau ada rachet dengan extender senang gak buat kerja.

Lepas tu bawa sampel starter tu pergi kedai. Kedai ni hari Ahad buka separuh hari. Cina tu tanya kereta apa? Aku kata Iswara Aeroback. Dia pun keluarkan starter SAGA tapi bukaan lubang gear kecil dan panjang. Dia cari lagi, ada yang sama tapi Wira 1.6. Kereta dah modified le tu. Aku pun bayar RM125.

Balik kat kereta, aku pun pasang. Bateri memang flat le. Aku guna charger dan start, ada crank dan hidup. Alhamdulillah! Masa ikat skru tu, ada hos pecah lak. Hos ni kalau dah keras, dia akan retak bila nak masuk semula. Terpaksa le pergi kedai tu semula beli hos lak. Nasib baik kedai masih buka lagi. Bayar lagi RM30. Sampai rumah ayah aku, aku pun tukar hos tu.

Esoknya ayah aku kat rumah adik aku. Adik aku dah pergi kerja bawa kereta, jadi aku kena hantar ayah aku balik rumah dia. Dia tanya kenapa brek keras macam enjin tak hidup (servo le tu)? Aku pun pergi le rumah ayah aku, test. Memang brek dia keras. Aku ramp engin, lama-lama dia turun. Rupanya aku tukar hos masa enjin mati dan tak start semula. Sebab tu angin tak masuk servo. Lepas aku test run 2-3 kali baru servo berfungsi semula. Selesai kerja aku.

Bila fikir jadi perkara macam ni, aku memang galakkan anak aku masuk bidang automotif. Selain untuk kerja, boleh buat part time kalau dia sambung belajar kat mana-mana. Aku kata kat dia, ilmu ni ilmu buat duit. Modal pun kecil je, set spannar dengan playar je. Nak complete lagi beli le rachet, spark plug spannar, filter spannar dan ball bearing caliper.

No comments: