Thursday, February 10, 2011

TAHUN BARU CINA - TAHUN ARNAB2

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Hari Sabtu 5.2.2011 dah ada kedai sparepart yang buka. Abang aku dah beli tiket bas ke KL pukul 6.00 ptg kalau van tak hidup. Aku call dia tanya nak beli barang tak? Dia kata okey. Aku suruh dia beli bearing dengan gris. Dekat pukul 12.00 tgh baru buka tayar dia. Memang bearing pecah.

Aku pun buka nat, tarik disk brek keluar. Keluarkan bearing lama tapi ada satu bearing dah lekat/ jem. Ketuk tak nak keluar. Aku cakap dengan abang aku housing bearing ni buat kat bengkel, aku tak berani. Lagipun nak balik rumah aku ambil grinder. Sampai kedai dia kata kena press. Kedai tu tak de pulak mesin press. Nak press, kedai tutup lagi.

Macamana ni.. Aku kata kat abang aku pakai dulu housing tu, nanti balik KL buat semula sebab ada calar. Lepas amik grinder, aku grind sikit dan ketuk. Alhamdulillah besi tu keluar. Pasang bearing baru ni ada cara. Bearing tu kena 'masukkan gris' dulu. Ada caranya, dulu aku belajar dengan cikgu Azhar (Lepau) SMT Kota Tinggi. Lepas pasang, aku suruh abang aku test, OK! Dalam pukul 4.14 ptg baru siap.

Lepas ni kereta ayah aku pulak. Siapa lagi nak buat kalau bukan AKU. Akukan LELAKI

No comments: