Saturday, February 26, 2011

SOLAT JUMAAT

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Dah beberapa kali aku solat Jumaat kat UTHM ni sejak kelas bertukar hari Jumaat. Ada beberapa perkara yang menarik perhatian aku. Maklum le UTHM ni ada ramai pelajar antarabangsa dan pelbagai budaya yang boleh dipelajari.

Sepanjang masa, aku perhatikan saf hadapan banyak dipenuhi dengan pelajar asing, terutama pelajar Timur Tengah dan mereka datang awal. Orang tempatan cuma ada 3-5 orang je. Jemaah ni datang awal dan meluangkan masa membaca Al Quran sementara menanti azan dzuhur. Mungkin budaya mereka sejak dari negara asal lagi. Sebelum dzuhur juga, ada bacaan Al Quran oleh qari melalui pembesar suara.

Jika ada peperiksaan, masjid ni jadi tempat perbincangan dalam kalangan mahasiswa UTHM. Mereka saling bantu-membantu rakan-rakan dalam memahami tajuk yang akan diuji nanti. Dari segi kebajikan, kadang-kala ada air manis sejuk (sirap/oren/ mangga) disediakan untuk jemaah. Kalau nasib baik, ada sumbangan nasi berlauk dari jemaah yang ingin bersedekah.

Di UTHM ni, qunut nazilah tidak dibacakan oleh imam seperti masjid lain di Johor. Aku tak pasti kenapa, mungkin kerana ke"antarabangsaan"nya. Menariknya di sini, selepas habis solat Jumaat, aku perhatikan jemaah antarabangsa ni akan berkumpul untuk beramah-mesra sesama mereka. Aku pun tak faham sangat apa diaorang cakap sebab masa tu diaorang guna bahasa ibunda mereka; Libya, Pakistan, Somalia, Mesir dan lain-lain.

Masa aku solat kat UPM, UTM pun suasana ni memang ada. Pelajar asing berkumpul sesama mereka. Pada masa ni le nak jumpa "orang kampung" dan berkongsi cerita dan pengalaman. Sama juga kalau rakyat kita berada di luar negara. Masa tu le nak ingatkan negara kita, jumpa kawan-kawan sebangsa dan seagama dan masa tu juga orang faham kalau kita cakap MELAYU. betul tak?

No comments: