Thursday, February 10, 2011

TAHUN BARU CINA - TAHUN ARNAB

Assalamualaikum dan salam perpaduan.

Memula aku nak ucap selamat tahun baru Cina pada rakan-rakan berbangsa Cina/ Tionghua. Tahun ni tahun ARNAB. Kebanyakan kedai Cina tutup dari Khamis hingga Isnin, ada yang lajak sampai Rabu depan.

Hari Rabu 2.2.2011 aku tukar bush lower arm van aku. Rumit gak kerja ni sebab kena buka, press dan pasang semula. Masalahnya bila buat bengkel biasa, alatan tak cukup terutama saiz bar yang nak tolak keluar masuk tu. Besi lama 'melekat' pula tu. Kena potong guna oksi-asetelina. Aku masuk pukul 11.00 pagi, keluar dekat maghrib. Lepas tu nak alignment pulak sebab rasa steering tu berat. Aku pergi BBU, dia kata steering rack aku rosak, dah nak tanggal, tak leh alignment. Sabtu tu aku ada jemputan kat Mersing tetapi kerosakan ni bukan boleh buat main.

Khamis malam 3.2.2011, ibu aku nak belanja semua anak-anak makan di ZZ corner, Jalan Petri sebelah JKR Daerah JB. Lagipun adik aku nak balik KL rumah mentua dia 12.30 tghmalam. Jadi abang aku akan bawa anak-anak dia, ibu dan ayah aku manakala aku bawa family aku. Sampai Bomba Larkin, bearing van abang aku rosak, abang aku patah balik ambik kereta ayah aku.

Lepas makan, semua akan ke rumah aku sementara menghantar adik aku ke Terminal Larkin. Adik aku dah jalan dulu. Tiba-tiba kereta ayah aku tak boleh start. Nasib baik aku belum jalan. Masa tu charger, jumper, spannar dan playar ada dalam van. Kereta ayah aku pun takde barang tu. Aku call adik aku minta dia ambil barang dalam van aku kat rumah dan patah balik.

Jumper tak boleh, charger pun tak boleh. Ayah aku suruh ambil bateri van lak. Dulu pun pernah rosak gak macam ni kat Kg Melayu. Tak boleh hidup. Aku pun balik rumah dan hantar ibu aku dulu. Abang aku dan ayah aku tinggal. Dah pasang bateri pun tak hidup juga. Ayah aku suruh tinggalkan je dan balik sebab nak hantar adik aku kat terminal Larkin.

Esoknya tahun baru cina, kedai memang tutup le. Aku jumpa kedai melayu yang buka tapi dia tanya aku "barang ada tak?". Kereta ayah aku tidur kat situ 2 hari.

No comments: