Tuesday, December 1, 2009

JOM MAKAN KELI 2

Assalamualaikum dan salam perpaduan


Aku memang nak bakar ikan keli semalam pagi ni. Bila aku keluarkan ikan dari peti sejuk, dia dah keras dan bengkok. Alamak! aku malas nak tunggu. Jadi aku alas aluminium foil atas api dan bakar perlahan-lahan. Agak-agak airbatu dan cair, aku urut ikan tu bagi lurus dan balut semuanya dalam aluminium foil dengan sedikit minyak masak dalam tu. Aku dengar minyak masak tu mendidih-didih dalam tu. Aromanya... hmmm..

Tengahari tu memang aku makan ikan keli bakar. Isinya sedikit kering dan garing sebab awal-awal aku buat bakar terbuka. Petang tu aku telefon kawan aku, aku tanya cara tip nak siang ikan keli. Dia kata tabur garam, dalam 15 minit ikan tu dah pengsan. Patut le aku tunggu setengah hari ikan tu ok je. Tak pe aku ada lagi ikan keli untuk eksperimen.

Esoknya aku grading lagi. Rezeki aku ada lagi. Kali ni seekor je. Aku pun tabur garam. Agak-agak 5 minit, aku keluarkan ikan, buang sengat dia dan siang. Aku buang isi perut dia. Ikan ni masa telentang dia diam je. Bila aku letak meniarap, dia boleh lompat-lompat lagi walaupun isi perut dah dibuang. Aku rasa macam chef sushi Jepun yang belah ikan hidup-hidup.

Agak-agak dah senyap je ikan tu, aku balut aluminium foil dengan sedikit minyak masak di dalamnya. Kemudian aku bakar di atas kayu api. Aku balik-balikkan ikan tu. Kali ni ikan keli tu masak dengan sedikit moisture (lembap), tidak garing macam dulu. Aku ingatkan tak masak lagi. Rupanya bila bakar tertutup, wap dalam aluminium foil akan menjadi stim. Sebab tu basah. Aku ajak orang tua aku rasa dan memang diaorang puashati.

Dalam membakar ikan ni, aku tak letak apa-apa rempah, kunyit, garam dan sebagainya. Aku nak rasa ikan keli yang original. Baru le best.

No comments: