Wednesday, October 13, 2010

AL FATIHAH

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Khamis lalu aku terima panggilan dari anak saudara aku dalam pukul 12.45tgh.
"Ayah kritikal!"
Aku memang kenal biras aku ni. Baru beberapa hari keluar wad dan aku ke rumahnya. Memang dia ni kurus dan masih berbual-bual mesra. Baik orangnya, selalu menolong orang.
Selang 15 minit kemudian, aku terima call dari kakak ipar aku,,
"Abang Din dah tak de!"
Aku sedikit terkedu. Aku tak sempat pun nak bersiap pun. Baru ramadhan lepas biras aku meninggal, syawal ni sorang lagi dah pergi menemui Illahi. Dalam pukul 6.50 petang, abang ipar aku call. Dia kata malam tu lepas isyak jenazah dikebumikan.
Waktu aku sampai, lepas berwudhuk. imam terus mulakan solat jenazah. Selesai je solat, jenazah dimasukkan ke van jenazah dan pergi. Bila anak arwah cakap dengan aku minta aku maafkan ayahnya, aku jadi sebak dan sayu juga. Aku dah maafkan kesalahannya tapi suasana tu buat aku menjawab ringkas je.
Alfatihah kepada Allahyarham Jamaluddin bin Hj Ismail. Semuga ruhnya ditempatkan di kalangan orang beriman,

No comments: