Sunday, October 31, 2010

KURSUS USAHAWAN INTERNET

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Pada 28.10.2010 aku pergi Seminar Usahawan Internet di Kelana Jaya anjuran Koperasi Pembangunan Usahawan Internet. Seminar tu percuma dan mula pukul 2.30 ptg- 4.30 ptg. Masa tu aku kat Batu Pahat so aku plan nak balik hari. Aku drive sampai bandar Batu Pahat dan perasan meter gas aku ada satu mata je. Alamak! perjalanan bas dalam 3 jam 30 minit. Aku bertolak pagi ke Bas Stand Batu Pahat dan berjaya menaiki bas S&S Ekspress pukul 8.00 pagi.

Aku sampai Bukit Jalil pukul 11.30 pagi. Aku naik LRT Bukit Jalil pergi Masjid Jamek sebelum bertukar tren putra LRT ke Kelana Jaya. Dari situ aku naik teksi ke Giant lepas tu jalan kaki ke tempat tu 50c Kelana Mall. Kena RM5.00 ikut meter. Aku naik teksi ni pun lepas tahan 5 bas yang kata tak lalu Giant tu.

Seminar ni dikendalikan oleh usahawan internet, Nizzura. Banyak tip dia bagi tapi dalam masa 2 jam ni, memang le tak boleh cerita banyak. Setakat aku tahu ialah
- bagaimana nak buat duit dengan click bank.
- tukar visitor kepada customer
- minat, hobi, skill
- pelanggan, produk, promosi
- penggunaan facebook untuk cari prospek dan group

Menarik tu memang le tapi masa aku terhad. Banyak aku nak tanya tapi kelas abis pukul 5.20ptg. Aku nak kejar balik sebelum 7.30 mlm kat Bukit Jalil dan sebelum 11.00 malam di Ayer Hitam (tempat isi gas Petronas terhampir). Jadi aku tinggalkan majlis tu dan naik bas. Sampai LRT Kelana Jaya Dalam 5.55 ptg ke Masjid Jamek. Sampai Masjid Jamek tu orang nak beli tiket beratur panjang. Dalam 6.40 ptg aku dapat tiket. Dalam masa beratur tu tetiba ada orang menjerit. Aku ingatkan apa, orang depan aku bagitau ada "FLASH SMOKE"

Apa tu FLASH SMOKE? ia adalah sekumpulan pelajar/belia yang membuat persembahan percuma/ berbayar di tempat awam yang ramai orang dalam bentuk tarian dan bunyi. Persembahan ni tak lama dalam 5-7 minit je. Lepas tu diaorang edar macam promosi tiket teater pada penonton.

Aku sampai LRT Bukit Jalil dalam 7.03 mlm. Sampai Bas Stand tu aku beli tiket. Kerani tu kata aku ada 20 minit sebelum naik bas, jadi aku sempat solat, beli makanan sikit dan naik bas. Aku sampai Batu Pahat pukul 10.15 malam. Aku drive kereta aku pergi Ayer Hitam dan sampai dalam 10.55 mlm. Sempat isi gas sebelum berpatah balik ke asrama Batu Pahat. Lepas kemaskan barang dan isi dalam kereta. aku pandu balik ke JB.