Tuesday, July 19, 2011

AC PUMP ROSAK LAGI.

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Hari ni sehari suntuk aku duduk kat workshop. Dari 10.00 pagi sampai 4.30 ptg. Aku nak adjust tappet, tengok kenapa petrol tak masuk karburator. Memula tu dia buka cover engine, nak tengok batang AC pump yang masuk dalam tu. Ok. Oleh kerana dah dibuka, aku suruh dia adjust tappet dulu. Dia tukar 4 adjustment valve sebab dah tak leh adjust.

Dia pun check AC pump, minyak tak naik. Dia try pakai pump lain, tak leh juga. Lepas tu aku kata AC pump lama ada kat bonet. Dulu keluar minyak. Dia pun mintak, nak try. Tak leh juga. Kemudian dia pancing guna petrol dalam botol. Baru ada minyak keluar. Katanya AC pump baru aku rosak. Tapi AC pump lama tu minyak menitis.

Aku pun pergi kedai cakap AC pump dulu dah rosak. Cina tu kata warranty 2 minggu je. Aku tak leh buat ape le terus bayar RM45. Dah pasang, mekanik test, keluar minyak, ok. Mekanik tu kata enjin ni kena overhaul sebab crankshaft rosak. Siap je dia buat bil
upah RM 5.00
adjust valve RM5 X4 = RM 20.00
adjust tappet RM 15.00
upah AC pump RM 10.00
Hos paip RM 5.00
JUMLAH RM 55.00

Untuk hari ni je aku habis RM100.00
Esok ada seminar lak kat IPGKTI

No comments: