Saturday, August 23, 2008

TERAPI SEMULAJADI - IKAN

Assalamualaikum dan Salam Perpaduan

Semalam aku pergi Carrefour Tebrau. Ada satu kedai ikan baru buka. Bukan ikan hiasan tapi terapi ikan. Aku tak berani katakan perubatan ikan, lagipun resit dia tulis AQUA SPA. Letak kaki atau tangan dalam kolam, ikan tu datang... jeng - jeng -jeng. Dia gigit, makan kulit-kulit mati ngan urut urat kita. Bayaran promosi dia RM12 selama 30 minit. Lepas 31 Ogos dia naik RM18 setengah jam. Dia kata kebaikan buat benda ni ada dalam internet. Jadi aku pun surf le, dan boleh baca kat sini
KLIK SINI



ikan-ikan berduyun mengerumuni kaki
Aku berbual le dengan tokey tu, dia orang Melayu, suami-isteri. Kongsi dengan kakaknya. Kumpul duit sendiri, tak buat loan pun. Bab ni aku tabik le. Katanya, sekarang ni dia le pelopor terapi ikan Melayu kat JB ni. Modal dia beli ikan, pam, pam bakteria, kerusi, kaunter dan hiasan. Ikan tu jenis kiss-kiss fish atau Garra Rufa, RM2 seekor dan dia ada 1000 ekor ikan dalam kolam tu. Kolam tu kolam plastik je macam kolam yang kena pam angin yang bebudak main tu. Ikan dia pun terhad. Masa aku masuk tu, aku sorang je jadi 70% ikan datang kat kaki aku. Bila dah masuk 4 orang, ikan tu lari kat orang lain. Dia kata benda ni dah mula kat seberang tambak dan dah mula masuk JB.





Aku buat terapi ni sebab nak tolong usahawan Melayu sambil santai lepas shopping. Cuma kalau boleh tu aku cadangkan beberapa perubahan seperti gunakan bekas fiber glass sebab kolam sekarang mudah bocor (angin), kerusi dengan kusyen yang selesa sikit dan muzik.

No comments: