Thursday, August 21, 2008

NAK TELEFON BARU..

Anak sulung aku dah ada handphone Motorola L6i. Dia beli dengan duit collection raya tahun lepas, RM 350 (ada le sikit aku tambah duit aku). Masa tu aku suruh beli NOKIA, tapi dia nak motorola L6i juga. Aku pun layan.

Baru-baru ni dia nak tukar telefon NOKIA N70.

Jadi sibuklah aku anak beranak pergi survey kedai ke kedai, supermarket ke supermarket, hypermarket ke hypermarket. Kesimpulannya, harga NOKIA N70
- second hand dari RM500 ke atas -warranty 3 bulan
- baru dari RM680 - RM900 - warranty setahun


Aku bukannya tak nak beli, tapi aku tak berkenan dari segi mentaliti anak aku tu atau asas pembelian. Dia asyik cerita kekawan dia pakai NOKIA N70. Mak diorang belikan. Masalahnya, mak diaorang bekerja, mak anak aku tak kerja. Terpengaruh le tu.

Bila aku tanya kenapa NOKIA N70, jawapannya Motorola tu tak boleh tambah memori (built-in), lagu sikit, dan memory dah penuh. Jadi tujuannya adalah untuk hiburan je. Sedangkan NOKIA N70 tu boleh buat video call, surf internet, 3G, bluetooth, kamera dan banyak lagi. Punah segala teknologi yang NOKIA 70 cipta hanya kerana nak dengar lagu. Memory kad pun boleh sampai 1GB aje. Aku kata kat dia kalau nak dengar lagu beli le MP3 2GB baru RM59.90 je. Anak zaman sekarang. Itu le masalah bila anak kita berkawan dengan anak orang senang. Lagipun dari segi umur dia baru 13 tahun.

Adik dia tak kisah pun pakai NOKIA 1110. Baru RM150 je, tak de lagu, tak de video, tak de camera, tak de memori kad. Itu ari aku beli MP3 pun aku bagi dia sebab abang dia tak nak. Zaman aku dulu nak dengar lagu beli 'walkman' pasang kaset. Lepas tu ada diskman, itupun besar lagi. Sekarang MP3 kecik je sebesar kotak mancis. Betul le kata orang..

' ZAMAN DAH MAJU, DUNIA DAH BERUBAH..'

No comments: