Friday, August 15, 2008

PERUBATAN ALTERNATIF - LINTAH

Semalam aku dengar tentang satu perubatan alternatif - LINTAH
EEE.. macam geli je. Aku ada dengar juga cikgu-cikgu dalam kursus bestari KH cerita.
Lintah ... bla.. bla .. bla lintah. Order lintah..

Aku ingat main-main, rupanya betul. Ada cikgu yang datang kursus tu bisnes lintah. Bawa lintah dalam kereta.

Petang tu diaorang kata kat aku,
"En, kalau nak tengok lintah, Hj Burn tengah buat ni kat Jabatan Teknologi Pendidikan"
Aku pun gi tengok.
Ada 4 ekor lintah kat belakang, bawah tengkok dia
Gemok-gemok lintah dia..

Hj Yusof pun buat. Ada 2 ekor,
Satu kat kaki kiri dan satu kat kaki kanan.









Aku pun beli le 5 ekor.
Nak buat kat umah. Lagipun dah tengok caranya.
Nak buat sekarang dah pukul 5.00 ptg
Nak solat asar lagi..

Lepas solat asar aku pun buat.
Aku buat kat kaki.
Dua kiri dan dua kanan.
Pertama jatuh dalam sejam kemudian.
dan paling last dalam 11.30 mlm.


Bagusnya biar dia jatuh sendiri.
Kalau nak tanggalkan titikkan air.
JANGAN TARIK ATAU PAKSA!!!
kerana giginya akan patah dan tertinggal dalam kulit.

Maknanya proses ni antara 1 hingga 5 jam.
Bergantung kuantiti darah kotor yang ada pada tempat tu.
Kalau banyak sekejap je dah jatuh.
Kalau sikit tu yang lambat.
Lintah ni tak boleh kongsi, takut jangkitan.

Bekas selepas sembuh (dua tanda hitam)

Selepas lintah jatuh, taburkan serbuk kunyit + kopi. Walaupun begitu, proses penyembuhan luka mengambil masa dalam 24 jam untuk darah berhenti mengalir. Tampal dengan plaster.(Tengok pesakit)

PROSES BEKAM LINTAH KAT LENGAN


Mula mencari point darah


Lepas 2 jam


Lepas 4 jam



Nak dapat penerangan, panduan dan belian, hubungi:

Supplier Cikgu Mohd Asyraf
Tel : 019 7272455
Sekolah Taman Rinting 2
emel: asyraf6057@yahoo.com.my

No comments: