Thursday, March 5, 2009

ISO - MERDEKA

Assalamualaikum dan salam perpaduan

ISO datang lagi.
Kali ini dia datang pada 2-5 Mac 2009 untuk audit dari 1 Ogos hingga 28 Februari 2009.

Mulanya nama aku tak naik, tapi aku standby je. Aku dah siapkan semua bahan aku dan KJ dah sain. Jabatan aku ada 9 orang je. Dua orang pergi KL, dua orang pemegang PT22, sorang buat apa tah, KJ tak kena audit, tinggal 4 orang je yang layak diaudit.

Akhirnya aku dapat call dari urusetia, "Datang Datuk Mahphor sekarang!! Audit". Aku jawab balik, "bagi aku 10 minit, OK". Masa tu kira clearance le. Sebenarnya aku tengah "ngeteh" kat Warisan Johor ngan Zainal.

Bila sampai je, auditor tu menunjukkan sikap mesra, ketawa-ketawa. Kata orang ice breaking le. Dia pun tanya soalan demi soalan.

auditor : Mengajar subjek apa?
Aku : Autocad dengan pendidikan moral
auditor : Eh, kenapa ngajar moral?
Aku ; Membantu JPIM kerana kekurangan pensyarah
auditor : Kita mengajar kena ada panduankan, mana panduan autocad

(sebenarnya dia nak tengok sukatan pelajaran, dia ingat aku tak tau!)
Bab ni aku terkantoi sebab sukatan aku download dari intranet.
Tak de stiker SALINAN TERKAWAL.
Jadi dia suruh aku pergi dapatkan SALINAN TERKAWAL segera.
Aku pun cari pegawai dokumen, PN SITI ANIDAH. Dapat stiker aku pun mengadap semula. KJ aku kata stiker tu dia ada tapi aku tak nak amik kat dia.

Satu perangai audit yang kita kena tahu, dia akan tanya dengan pegawai dokumen samada kita jumpa dia ke tak, lepas tu dia lapor. Ini dipanggil CROSS-CHECK.

Bab lain-lain tak de masalah. Bila dia tanya penilaian, maksudnya penilaian pelajar kepada pensyarah. LAM PT 09-03. Bila dah settle aku pun memerdekakan diri. Aku kan lelaki.

No comments: