Monday, March 29, 2010

MASYA ALLAH, AIWA AHSANTI

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Aku menyelia sorang guru Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Madrasah Alattas Alarabaiah AlIslamiah di Tiram. Subjeknya Bahasa Arab. Sewaktu pra penyeliaan cikgu ni aku tengok dia biasa je macam orang lain, cuma dia bawa toyota caldina.


Aku tanya beberapa soalan, harganya dalam RM120,000 bayar bulanan RM1500 je. Aku tak percaya dia guna duit gaji, mesti ada pendapatan sampingan ni. Dia senyum je. Aku pun tak nak tanya banyak. Lepas tu dia balik.

Bila aku sampai madrasah, aku semak buku rekod dia, folio dan jurnal. Tanya perancangan dan macam-macam soalan dan minta penerangan. Habis dia tulis dalam Bahasa Arab, kena terjemah le. Bila masuk kelas, aku tertarik dengan kesungguhannya, lenggok tangan, intonasi suara, bertenaga dan memek muka. Yang aku ingat ayat masya Allah, aiwa ahsanti, naam diulang-ulang.

Aku sebenarnya tahu le sikit-sikit bahasa arab ni. Dulu aku belajar bahasa arab ni darjah 2 sekolah agama. Jadi ade le faham sikit. Selain bahasa arab ni aku suka gak observe kat SJKC. Boleh belajar bahasa cina. cikgu dia suka akhirkan ayat dengan "tui ma!" maksudnya betul ke?

No comments: