Sunday, January 24, 2010

AL-FATIHAH : ALMARHUM SULTAN JOHOR

Assalamualaikum dan salam perpaduan.

Semalam adalah hari kemangkatan Sultan Johor, Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail. Semalam, menteri besar Johor dah mengumumkan rakyat Johor perlu berkabung 7 hari. Tatacara berkabung telah diumumkan bagi lelaki muslim, perempuan muslim, lelaki bukan muslim dan perempuan bukan muslim.

Jadi aku pun cari le kain putih nak lilit kat songkok aku dengan anak-anak lelaki. Bagi perempuan, perlu memakai tudung putih sepanjang masa berkabung. Lepas tu aku pergi Angsana. Hari ni pembesar suara mengalunkan bacaan al Quran. Ramai juga yang mengikuti peraturan bersongkok termasuk pengawal keselamatan. Jadi aku tak rasa kekok bila memakai songkok ni.

Apa yang menarik minat aku ialah apabila melihat gadis-gadis salesgirl yang cuba-cuba mematuhi peraturan berkabung ni. Ramai yang pilih memakai selendang dengan macam-macam patern (tak nak pakai tudung le tu!). Gelihati juga bila lihat mereka bergaya di depan kedai. Kekadang aku rasa baik juga bekabung ni. Berubah sikit iklim Angsana tu.

Malam ni masa aku makan malam kat Kg Melayu aku nampak ada stall jual songkok siap dengan lilit kain/reben putih sekali. Selalunya nak raya je stall songkok berlambak. Inilah peluang berniaga yang baik. Selain itu, reben putih dijual sekitar RM5.60 di kedai barangan pengantin. Pekedai tu kata stok yang murah dah habis, boleh percaya ke? Musim ni le harga tudung putih, songkok, reben putih dan reben hitam naik. Masa nilah nak mengaut keuntungan.

No comments: