Sunday, January 24, 2010

SUNDAE MC DONALD VS MARRYBROWN

Assalamualaikum dan salam perpaduan

Hari ni aku dan sekeluarga pergi Angsana. Aku ada urusan kat Badan Cemerlang, nak pilih buku kejuruteraan untuk IPG aku dan serahkan pada Atikah (promoter). Isteri aku nak beli tudung putih sebab arahan berkabung ni sempena kemangkatan Almarhum Sultan Johor.

Selesai urusan, kami pergi makan. Aku suka makan kat tingkat bawah. Ada Mc Donald, KFC dan Pizza Hut terletak sederet dan bersebelahan. Hari ni aku nak makan Mc Donald. Aku order satu Mc Value Meal 'Big Mac' Large, 5 chicken burger, 4 ketul ayam. Tiba-tiba aku terbaca ada promotion sundae RM1.50 dengan Mc Value Meal. Gambar sundae tu memang le aiskrim dia bertoncit lebih tinggi dari cawan (overfill).

Aku pun tambah, "sundae satu!"

Nak tau macamana datangnya sundae tu?
aiskrim tu lembik dan lebih rendah dari cawan (lebihkurang 3/4 cawan)
Ini bukan delivery, ini beli kat outlet. Macamana boleh lembik?

Aku komplen kat cashier. Kali ni aku ambil nama cashier tu, HANIS namanya. Dulu aku pernah komplen kat Mc Donald. Manager tu tanya aku, siapa nama cashier tu. Apa tindakbalas cashier tu dan macam-macam soalan bodoh. Takkan manager tak tau aliran kerja staf dia, prosedur pelanggan komplen dan sebagai-sebagainya. Aku kata gambar tu aiskrim banyak sampai lebih cup. Apa jawabnya,
"Ini pun dah lebih bang!"

Kalau outlet lain memang dah tukar sundae tu sebab aku dah komplen.
Ni menjawab dan aku rasa macam kurang ajar je jawapan tu.
MENGECEWAKAN! PENIPU BESAR Mc Donald ni!
Itulah persepsi pertama aku.

Aku pernah email komplen dulu kat Mc Donald pasal sundae ni di Petronas Batu 6 Jalan Skudai. Kata Redzuan, ekoran aduan tu, Mc Donald terus keluar gambar baru sundae 90gm ke semua outlet dalam Malaysia. Bukan makin tinggi tapi makin leper. Geram aku. Patutnya tingkatkan kemahiran supaya dapat sama macam gambar.

Pada aku, kalau Mc Donald boleh edarkan gambar sundae 90gm ke semua outlet, gunakan gambar sundae 90gm ni dalam promosi akan datang. Apa nak takut, buang terus gambar yang sedia ada.

Persoalannya:
Kenapa kalau order makanan lain seperti;

  • burger Big Mac boleh dapat 3 ketul roti dengan 2 keping daging sama macam gambar
  • ayam goreng boleh dapat 2 ketul sama macam gambar
  • bubur ayam sama macam gambar
tapi bila order sundae, jauh dari gambar; 50% aiskrim hilang!
Patutnya aku bayar 50% dari harga RM1.50 = RM 0.75 sen sahaja.
Ni bayar nak penuh, dapat separuh je.

bila customer komplen boleh jawab
"ini pun dah lebih, bang!"
dulu ada juga staf jawab "ini promosi bang, memang dapat sikit, murah!"
Dia ingat bila promosi, customer ni peminta sedekah ke? Murah pun duit aku, aku bayar, bukan percuma. Barangan mesti mencapai kualiti dan kuantiti.

Mana pergi slogan-slogan
"customer is always right"
"customer satisfaction"

Disebabkan inilah aku dah beralih ke sundae Marrybrown Giant Suria City. Walaupun gambarnya sama macam kat Mc Donald, aku dapat full satisfaction. Tinggi aiskrim pun puas hati. Tak rasa tertipu pun. Tak de story berapa banyak gm pun. What You See Is What You Get (WYSIWYG). Harga cuma RM2.50 je. Berbaloi-baloi.

Aku rasa Mc Donald kena buat sesuatu. Aku dah komplen kat main office dia pun gitu juga. Nampaknya kena buat sesuatu yang lebih serius lagi, gi tribunal pengguna ke, sebab ini satu penipuan dan jenayah perniagaan.

No comments: